Air France: Den anden sorte boks fundet

Den anden sorte boks fra det forulykkede Air France Flight 447 er fundet på bunden af Atlanterhavet. Flyet styrtede ned i juni 2009 og alle ombordværende blev dræbt. Air France håber, at man nu kan finde svaret på ulykken.

Mysteriet om Air France Flight 447 kan være på vej mod en opklaring.

Tirsdag lykkedes det at bjærge den anden sorte boks fra det forulykkede Air France-flypå bunden af Atlanterhavet.

Det er den såkaldte Cockpit Voice Recorder fra det forulykkede Airbus A330-220, der nu er bjærget. Det sker kort efter at man fandt den første sorte boks.

Flyet styrtede ned i juni 2009 og alle 228 ombordværende blev dræbt. Air France håber, at man nu kan finde svaret på ulykken.

“På vegne af Air France er det mit dybfølte håb, at informationerne i disse bokse kan anvendes og give svar på de spørgsmål som pårørende, Air France og hele luftfartsbranchen har stillet sig selv i næsten to år om hvordan den tragiske ulykke opstod,“siger Pierre-Henri Gourgeon, der er koncenchef i Air France KLM.

Air France Flight 447 Flyet lettede fra Galeão International Airport i Rio de Janeiro, Brasilien og havde kurs mod Charles de Gaulle lufthavnen i Paris da det 1. juni 2009 styrtede ned under en kraftig storm omkring 550 kilometer Nordøst for Brasilien.

Flyet havde 216 passagerer og 12 besætningsmedlemmer. Alle ombordværende omkom.

I første omgang lykkedes det redningsfolk at bjærge et antal lig og diverse vragrester, hvoraf halefinnen var den største, men selve vraget blev ikke lokaliseret, og mange havde opgivet håbet om at man nogensinde ville finde flyet.

I sidste månedlokaliserede et bjærgningsfartøj med miniubåde imidlertid flere vragrester fra flyet på 4.000 meters dybde. Den 29. april fandt en fjernstyret ubåd så denorange kasse til den ene ‘sorte’ boks i form af Flight Data Recorder.

Og tirsdag bjærgede man så den anden sorte boks -Cockpit Voice Recorder (CVR) – der optager lyde fra cockpittet, herunder radiokommunikationen mellem piloterne indbyrdes og flyvekontroltjenesten.

Boksene er designet til at modstå trykket på 6 kilometers dybde i et halvt år, men har altså ligget i 4 kilometers dybde i næsten to år og det vides endnu ikke om man kan udtrække brugbare data.