Air France fremrykker jumbojet-pensionering

Air France vil sende sine Boeing 747-400 jumbojets på pension om et halvt år. British Airways agter derimod at bruge ”Queen of the Skies” i mindst otte år mere.

Boeings 747 jumbojet fly var luftrummets ukronede dronning indtil Airbus’ A380 overtog rollen som det største passagerfly i midten af det forrige årti. Og nu begynder det at lakke mod enden for flere flyselskabers brug af jumbojet’en i den populære -400 udgave.

Qantas sendte sin sidste Boeing 747-400’er på pension tidligere i år og nu har Air France meddelt, at de siger farvel til det sidste fly den 10. januar næste år på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Mexico City og retur. Klokken 14.25 dagen efter forventes flyet at lande i Paris og afslutte det franske flyselskabs brug af ”The Queen of the Skies”.

Virgin Atlantic regner også med at sige farvel til Boeing 747-400 i løbet af første halvår af 2016. Og i de senere år har selskaber som ANA, Singapore Airlines og Air New Zealand sagt farvel til flytypen.

Frem til 2023
Et selskab der stadig holder fast er British Airways, der er den største bruger af Boeing 747-400. I 2008 havde selskabet 57 eksemplarer af flytypen. Nu er de nede på omkring 45 og i 2018 er det planen at operere 31 Boeing 747-400 fly. Det britiske selskab har både Boeing 777 og Airbus A380-fly i sin flåde, men forventer at holde fast i jumbojetten frem til 2023.

Det sidste Boeing 747-400 fly blev bygget i april 2005. På det tidspunkt var omkring 490 Boeing 747-400 fly i drift. I dag er tallet lige under 300.

Flere flyselskaber foretrækker tomotors fly som Boeing 777 og Airbus A330 frem for firemotors fly som Boeing 747 og Airbus A340. To selskaber holder dog fast i jumbojetten og har købt den nyeste version, Boeing 747-8i. Det er Korean Air Lines og Lufthansa. Passagerversionen af flytypen er dog indtil videre kun solgt i lidt over eksemplarer.