Air France har de sidste to år installeret nye kabiner i sine Boeing 777-fly.

Air France satser på luksus og lavpris

Air France satser på at tilbyde sine passagerer luksus, komfort og gode priser. Nye sæder og kabinetter til langdistance flyvninger er lanceret, og så skal lavprisflyvninger holde dem inde i konkurrencen om det skandinaviske marked.

(PARIS) Rummelige kabiner med soveplads og privatliv, blødere sæder med støtte til ryg og nakke, og touch-skærme til hver enkelt passager. Det var bare nogle af de forbedringer, som det franske flyselskab Air France præsenterede på en udstilling mandag.

Udstillingen åbnede på Grand Palais i Paris kun få dage efter, at Air France-KLM koncernen, som Air France er en del af, løftede sløret for deres nye plan – Perform 2020. Den skal sikre, at flyselskabet igen får vækst og balance i økonomien. Og det kan i fremtiden få betydning for de skandinaviske ruter.

”Vi har allerede en stærk position på det skandinaviske marked. Men vi forsøger hele tiden at blive bedre og sætter os ikke bare tilbage og slapper af. Vi skal hele tiden sikre, at vi tilbyder vores passagerer den bedste komfort og service, vi kan,” siger Henri de Peyrelongue, senior vicepresident i Air France-KLM med ansvar for Europa og Nordafrika, til CHECK-IN.dk.

Plan for stabilitet og overskud
Den nye Perform 2020-plan, som Air France-KLM lige har annonceret, skal fortsætte, hvor den nuværende Transform 2015-plan stopper. Gennem nye investeringer i lavprisdatterselskabet Transavia og ved at investere i nye flyruter rundt omkring i verden, regner Air France med at skabe et økonomisk stabilt flyselskab.

”Der er to vigtige søjler i Perform 2020 planen. Den ene er konkurrenceevne, og den anden er vækst. Vi skal forsøge at finde de steder, hvor vi har mulighed for at blive bedre og samtidig opretholde vores gode brand,” siger Henri de Peyrelongue.

Men det kan godt se ud til, at der kommer til at gå lidt tid, inden der vil komme flere nye ruter og afgange i Skandinavien.

”På dette hårde marked er det vigtigt, at vi opnår balance og vækst, før vi vil begynde at se på, hvor vi kan udvide. Men vi er selvfølgelig interesseret i Skandinavien, for det er et meget vigtigt marked med mange rejsende og stor konkurrence,” siger Henri de Peyrelongue.

Mere komfort til samme pris
Forbedringen af sæder og kabiner til Air France’ langdistanceflyvninger har været undervejs i fire år, inden de mandag blev præsenteret på udstillingen i Paris. Før det har udstillingen været i både New York og Shanghai.

Med forbedringerne på både økonomiklasse, Business og first class vil Air France i top i forhold til passagerservice, men uden at de nye sæder kommer til at koste de rejsende mere. Det bliver ifølge selskabet derfor gennem mere komfort, men til samme pris. Og det skal være med til at sikre, at flere rejsende vælger Air France.

Der er dog endnu kun et enkelt fly, der har indbygget forbedringerne. Men i år 2016 regner selskabet med at have 44 fly, som er udstyret med nye kabiner og sæder. Disse fly kommer til at fungere på ruter til blandt andet New York, Singapore, Boston, Sao Paolo og Tokyo.