Air France starter nyt selskab

HOP! er navnet på et nyt fransk regionalselskab, der er etableret gennem sammenlægning af tre Air France-datterselskaber. HOP! skal blandt andet operere til Billund på vegne af Air France.

Det er efterhånden blevet en trend blandt de store europæiske netværksselskaber, at der søges mod billigere produktionsløsninger i den underskudsgivenede passagertrafik indenfor Europa.

Lufthansa valgte at lade lavprisflyselskabet Germanwings overtage hele den regionale produktion, og nu har Air France også taget et tilsvarende skridt. Det franske luftfartsselskab kunne i går præsentere det nye selskab HOP!, der er en sammenlægning af de regionale selskaber Brit Air, Régional og Airlinair.

Tre operationelle enheder
Dermed vil Air France-gruppen fremover have tre operationelle enheder i den euopæiske trafik. Først og fremmest Air France, der vil betjene alle føderuterne til det interkontinentale netværk i Paris-Charles de Gaulle Airport. Herudover vil Air France operere alle ruterne fra de regionale baser i Marseille, Toulouse og Nice.

HOP! får rollen som indenrigsoperatør samt regional point-to-point operatør på ruter til og fra Paris-Orly lufthavnen. Endelig vil HOP! skulle betjene en række ruter til og fra Paris-CDG på vegne af Air France. Sidste af de tre operationelle enheder vil fremover være lavprisflyselskabet Transavia France, der primært skal flyve på fritidsruter fra Paris-Orly og øvrige regionale lufthavne.

Egen identitet
I sin rolle som operatør for Air France, vil HOP! i det kommende sommertrafikprogram flyve mellem Paris-CDG og Billund med selskabets Embraer ERJ-190 fly med 100 sæder.

HOP! vil få sit eget brand identity, og Air France forklarer, at ordret “Hop“ refererer til noget, der går stærkt og er let – altså at komme fra A til B. Det grafiske udtryk indeholder herudover et skråtstillet udråbstegn, der skal symbolisere et fly under take off.

Når HOP! går i luften den kommende sommer, vil selskabet flyve 530 daglige afgange til 136 destinationer. HOP! råder fra starten over 98 fly i størrelsen fra 48 til 100 sæder, mens flere end 3.000 medarbejdere vil være at finde i selskabet fra den spæde start.