Air Greenland Dash-8-200 (Foto: Air Greenland)

Air Greenland atter i grønlandsk valgkamp

Traditionen tro er Air Greenland og flybetjening i Grønland blevet en del af valgkampen i forbindelse med det valget til Grønlands Landsting.

Tirsdag den 24. april er der atter valg til Inatsisartut, der er Grønlands Landsting, og som der var tilfældet med valgene i 2013 og 2014 er Air Greenland og luftfarten i Grønland atter på kommet på agendaen.

De to største partier er Siumut og Inuit Ataqatigiit, der tilsammen har 22 af 31 pladser i Inatsisartut. Netop Inuit Ataqatigiit har gjort sig bemærket, idet partiet har foreslået, at at det grønlandske selvstyre køber de resterende 62,5 procent af aktierne i Air Greenland, der i dag ejes af SAS og den danske stat. Det skriver Sermitsiaq.

Det er den evindelige diskussion om høje billetpriser, der også denne gang er draget ind i valgkampen, og et opkøb af de de aktier, der i dag ejes af SAS og den danske stat, er ifølge Atassuts næstformand Qulutannguaq Berthelsen ikke vejen frem til at sikre den nødvendige konkurrence.

“Flybilletterne er meget dyre herhjemme fordi der ikke er konkurrence på området. Hvis der kommer konkurrence, vil billetpriserne også dykke. Dermed vil det være en stor fejl at opkøbe de resterende Air Greenland-ejerdele,” siger Qulutannguaq Berthelsen.

Vil bevare lufthavnen i Kangerlussuaq
Konkurrencen er hidtil blevet forhindret af, at Air Greenland står for flyoperationerne mellem den internationale lufthavn i Kangerlussuaq og den grønlandske vestkyst, hvor hovedparten af rejserne udgår fra og til.

Men med planerne om udbygning af lufthavnene i Nuuk og Ilulissat til at modtage atlanttrafik, kan der være udsigt til konkurrence, da andre flyselskaber således vil kunne flyve direkte ind til det største befolkningsområde i Grønland uden at være afhængig af indenrigstransport udført af Air Greenland.

De to kommende atlantlufthavne er også blevet draget ind i valgkampen, men det er sket i en helt anden forbindelse. Der er nemlig stor risiko for at lufthavnen i Kangerlussuaq må lukke, når lufthavnene i Nuuk og Ilulissat udbygges. Men her kommer Siumut den truede lufthavn til undsætning med et valgløfte fra formand Kim Kielsen om at dække et eventuelt underskud, indtil lufthavnen selv kan sikre en bærdygtig økonomisk drift.

Ifølge Siumut-formanden er der et så stort turistmæssigt potentiale i Qeqqata Kommunia, at det berettiger til beholde lufthavnen.

“Efter planen skal lufthavnene i Ilulissat og Nuuk stå færdige om tre år. Det giver tid til at bygge vejen mellem Sisimiut og Kangerlussuaq og finde de rette investorer til at udvikle turismen i området, så lufthavnen i Kangerlussuaq kan drives videre. Det arbejde er Qeqqata Kommunia allerede i fuld gang med, og det arbejder støtter Siumut fuldt op om,” siger Kim Kielsen til Sermitsiaq.

 

Relaterede artikler:

Nationalbanken advarer om grønlandsk lufthavnsprojekt

SAS vurderer flyvninger til Grønland

Kritik af baneforlængelse i Nuuk

Danske virksomheder i spil til grønlandske lufthavnsprojekter

SAS kan ikke komme ud af Air Greenland