Air Greenland pensionerer arbejdshest

Efter 36 års tro tjeneste har Air Greenland solgt sine sidste tre Dash 7 fly. Selskabet udvider samtidig sin flåde af Dash-8 fly.

En æra i grønlandsk luftfart nærmer sig sin afslutning. Air Greenland har nemlig netop solgt sine sidste tre Dash 7 fly til et canadisk flyselskab. Det første af de tre fly, OY-GRF, lettede mod Toronto i sidste uge. Om en måned følger OY-GRE efter og til oktober er OY-CBU det sidste Dash 7-fly til at tage turen vestpå.

Flytypen har været hos Air Greenland siden 1979 i et land, hvor flytrafikken er en central og uundværlig del af landets infrastruktur. Uden fly som Dash-7 er det ganske enkelt umuligt at komme rundt i det store land.

”Dash 7 var for alvor med til at udvikle passagertransport med fastvinget fly i Grønland, og siden 1979 har Dash 7 oparbejdet et godt ry, som en stabil og robust maskine. Det har gjort 7’eren afholdt – ikke kun i vores virksomhed men også i befolkningen. Derfor er det ikke uden vemod, at vi siger farvel til Dash 7,” siger Air Greenlands administrerende direktør Michael Højgaard.

Den firmotorede Dash 7 er et såkaldt STOL-fly (Short Take Off and Landing) konstrueret til at kunne lande på grusbaner i den canadiske vildmark og andre svært tilgængelige steder. Flyet er bygget i 113 eksemplarer fra 1975 til 1988 af den hedengangne canadiske flyproducent de Havilland Canada, der også står bag lillebroderen Dash 6 Twin Otter, som Air Greenland tidligere har opereret.

Værdig afløser
Salget af de sidste tre Dash 7 fly sker i forlængelse af Air Greenlands mål om at modernisere den fastvingede indenrigsflåde. I løbet af 2015 ankommer de to sidste Dash 8-200 fly. Dermed tæller Dash 8-flåden syv Dash 8-200 fly, som fremadrettet bliver rygraden i Air Greenlands indenrigsflyvninger.

”Skiftet til en ren Dash 8-flåde giver store driftsfordele, billigere reservedele og brændstofbesparelser på op til 25 procent, samt enklere administration. Derudover leveres de to næste fly med long range-tanke, så de kan flyve længere uden optankning. Dash 8’eren har vist sig være en værdig afløser,” forklarer Michael Højgaard og fortsætter:

”Vi ser frem til med Dash 8 fortsat at kunne levere gode oplevelser og den bedste service for vores passagerer,” siger Michael Højgaard.

I marts leveres den sjette Dash 8’er OY-GRO, og i oktober leveres den sidste OY-GRP. Der vil være tale om to brugte Dash 8-200 fly, da -200 serien ikke længere er i produktion.

Som navnesammenfaldet antyder, så er Dash 7 og 8 ud af samme familie. Begge fly blev oprindeligt produceret af de Havilland Canada. Da Boeing købte selskabet i 1988 blev Dash 7-produktionslinjen lukket. Dash 8 kørte videre og i 1992 købte canadiske Bombardier den dengang tabsgivende de Havilland-forretning af Boeing og kørte Dash 8-produktionen videre.

Dash 7-fly fra Air Greenland lander i Qaarsut. Foto: Eyewall / Wikimedia Commons.