Air Greenland sænker priserne

Konkurrencen tvinger nu Air Greenland til at sænke priserne mellem Nuuk og København. Det betyder, at billetterne kan købes til priser, der er op til 31 procent lavere end hidtil. Prisfaldet gælder dog kun den konkurrenceudsatte rute fra Nuuk – og ikke kystbyerne i Vestgrønland.

Siden slutningen af 1990´erne har Air Greenland – der tidligere hed Grønlandsfly – haft trafikforbindelser mellem Kangerlussuaq og København. Før dette tidspunkt havde SAS alene betjent ruten, der altid har været monpoliseret med undtagelse af nogle år, hvor både SAS og Air Greenland fløj på ruten.

Hovedparten af trafikken mellem Grønland og Danmark tager dog udgangspunkt i Nuuk, hvor Kangerlussuaq udelukkende er transferlufthavn for alle ruteforbindelserne fra byerne på vestkysten.

Netop på ruten fra Nuuk via Kangerlussuaq til København har prisniveauet altid været relativt højt. Derfor har det haft en gavnligeffekt for de rejsende,at Air Iceland etablerede sig på ruten mellem Nuuk og Reykjavik og således skabte konkurrencei trafikken til og fra den største by på Grønland.

Grønlands Selvstyre har fra 1. januar gennem selvstyres Indkøbsafdeling i Departementet for Finanser indgået en aftale med Air Iceland, der skal sikre billigere og mere fleksible billetter på medarbejdernes rejser til København. Der kan spares 1.000 kroner pr. enkeltrejse, hvis rejsen går via Island.

Dermed er presset blevet øget på Air Greenland, der nu nedsætter priserne på ruten mellem Nuuk og København. Priserne nedsættes med op til 31 procent på såvel fleksible som restriktive billetter.

Men det er kunmellem Nuuk ogKøbenhavn, at der bliver billigere at rejse med Air Grenland. Selskabets administrerende direktør Michael Binzer lægger ikke skjul på, hvad der har fået selskabet til at reagere med prisnedsættelserne samt hvorfor kystbyerne ikke kommer med i denne omgang. “Vi ville gerne kunne tilbyde lavere priser til alle vore kunder, men må naturligvis koncentrere kræfterne i første omgang der, hvor konkurrencen udfordrer vores selskab,“ forklarer Michael Binzer.

Ifølge Air Greenland er det aktuelle prisfaldmuligt at gennemføre som følge af en lang række besparende initiativer, der har været gennemført i løbet af de seneste par år. Indfasning af nye Dash-8 fly, nye overenskomster med forbedret fleksibilitetsamt en revurdering af servicekonceptet angives som årsagen til, at det nu er muligt at sænke priserne.

Billigste økonomiklassebillet mellem Nuuk og København er 5.000 for en returrejse. Herudover kommer skatter og afgifter, således at regningen ender på 7.086 kroner for en restriktiv billet. Så selvom der er tale om prisnedsættelser, er der stadig lang vej til det prisniveau, der gælder i den resterende del af det skandinaviske rejsemarked.