En Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Air India med ny udmelding efter flystyrt

Air India har siden styrtet den 12. juni undersøgt brændstoftilførslen på flere Boeing-fly. Nu er selskabet kommet med et resultat, som viser, at der ikke er problemer med sikkerheden.

Efter Air India-styrtet den 12. juni i Ahmedabad, hvor i alt 260 mennesker mistede livet, igangsatte Air India en inspektion af fuel control switches i flere Boeing-fly, og man er nu klar med et resultat.

Undersøgelsen satte man i gang, fordi den foreløbige havarirapport viser, at brændstoftilførslen til den forulykkede Boeing 787’er fra Air India blev afbrudt få sekunder efter starten.

Flyet løftede sig fra startbanen kl. 08:08:39 (UTC), og blot tre sekunder senere blev fuel control switch til den første motor sat i “CUTOFF”-position, hvilket også skete for den anden motor kl. 08:08:43, hvilket var et sekund senere.

Derefter mistede flyet sin opdrift og tabte fart. På optagelser fra Cockpit Voice Recorderen hører man den ene pilot spørge den anden, hvorfor han slukkede (for brændstofforsyningen, red.). Den anden pilot svarede, at det gjorde han ikke.

Rapporten viser også, at de to fuel control switches gik tilbage i “RUN”-position henholdsvis kl. 08:08:52 og 08:08:56, men på dette tidspunkt var det for sent, da flyet havde tabt højde. De var begge i RUN-position, da flyvraget blev lokaliseret.

Har ikke fundet problemer
Efter at have fuldendt inspektionen af låsemekanismen af fuel control switches på Boeing 787’ere og 373’ere i flåden kan Air India konstatere, at man ikke har fundet nogen problemer med låsemekanismerne.

Fuel switches i 787’eren. (Foto: 787guide)

”Vi har ikke fundet nogen problemer. Air India satte gang i de frivillige inspektioner 12. juni og havde udført den inden for den tidsfrist, som DGCA (de indiske luftfartsmyndigheder, red.) havde givet. Vi har oplyst det samme til myndighederne,” skriver Air India i en pressemeddelelse.

Her oplyser man også, at Boeing 737’erne, man har undersøgt, er en del af datterselskabet Air India Express, som tilbyder lavprisbilletter.

FAA og Boeing har ikke fundet problemer
De amerikanske luftfartsmyndigheder og Boeing har begge understreget, at de fuel control switches, som Boeing 787 og en række andre flytyper fra Boeing er udstyret med, er sikre.

Boeing har ifølge mediet Simple Flying udsendt en Multi Operator Message til flyselskaber, hvor den store flyproducent blandt andet skriver, at man ikke anbefaler ekstra forholdsregler.

Fra FAA’s side har man ligeledes oplyst til tilsvarende myndigheder i andre lande, at man ser designet på Boeings fuel control switches som sikre.

Alligevel har flere andre flyselskaber også undersøgt fuel control switches på Boeing-fly. Selskaber, som nu er begyndt at efterse mekanismerne, inkluderer Singapore Airlines, mens Lufthansa Group oplyser, at man har lavet ekstra sikkerhedstjek på fuel switches i selskabets Boeing 787’ere. Her fandt man ingen problemer.

 

Relaterede artikler:

Efter styrt: Beder flyselskaber holde øje med brændstoftilførslen

Efter styrt: Ser fordel i videoovervågning af piloter

Air India 171: Mistede brændstofforsyningen