Air India og Star Alliance på talefod igen

Efter mere end et halvt års pause er der udsigt til, at Air India er parat til at genoptage forhandlingerne med Star Alliance om optagelse i den verdensomspændende alliance af luftfartsselskaber.

Air India vil sandsynligvis gøre et nyt forsøg på at komme med i Star Alliance. Sidste år var det nationale luftfartsselskab i verdens største demokrati godt på vej til at blive medlem af verdens største luftfartsalliance. Men Star Alliance mente ikke, at Air India gjorde nok for at leve op til de krav, som parterne i 2007 aftalte var betingelserne for at lukke inderne ind i klubben.

Samtidig forhandlede Star Alliance med Air Indias konkurrent Jet Airways om optagelse. Og det fik den indiske regering til at forlange, at Air India satte forberedelserne til en optagelse på pause. Derfor gik parterne i august sidste år hver til sit.

Nu vil Air India tilsyneladende gøre et nyt forsøg på at blive optaget i Star Alliance, der tæller 27 luftfartsselskaber verden over. Ifølge den indiske avis Economic Times, så kommer Star Alliances nye direktør Mark Schwab til New Delhi i slutningen af marts for at diskutere en mulig optagelse med Air Indias ledelse.

Fornærmelsen over at alliancen også vil optage andre indiske selskaber som medlemmer har fortaget sig. Air India vil dog gerne have lov til at være det første indiske stjernemedlem.

“Alt hvad vi beder om, er at blive det første indiske selskab, som bliver en del af Star Alliance. Andre luftfartsselskaber kan sagtens blive medlemmer efter at vi er blevet det,” lyder de forsonende toner fra Air Indias topchef, Rohit Nandan, til avisen.

Ingen løn

Air India flyver rundt med en gæld på 48 mia. danske kroner og har i de sidste to måneder ikke udbetalt løn til sine mere end 28.000 ansatte. Selskabet håber, at et Star Alliance-medlemskab vil give mere trafik.

Desuden kan der muligvis snart blive en ledig plads i den konkurrerende Oneworld alliance, hvor British Airways og American Airlines er nogle af de toneangivende medlemmer. Det indiske luftfartsselskab Kingfisher skulle have været optaget i Oneworld den 10. februar i år. Men kun en uge før blev processen bremset på grund af selskabets massive økonomiske vanskeligheder.

Hvis ikke Kingfisher får rettet skuden op, vil Oneworld få et hul på et af de markeder, som vokser allermest lige i øjeblikket og som det derfor for en luftfartsalliance er vigtigt at være godt repræsenteret i.

Læs også:

Star Alliance opgiver Air India efter fire år

SkyTeam fremsætter tilbud til Air India