airBaltic dropper check-in gebyr

Det nationale lettiske luftfartsselskab airBaltic dropper sit check-in gebyr på 5 Euro, som en del passagerer hidtil har måttet betale. Samtidig opfordrer selskabet alle til at tjekke ind online. Potentielt kunne kunderne sammenlagt spare 60 millioner minutter.

Gebyrer er efterhånden et af luftfartsselskabernes foretrukne eller i hvert fald nødvendige indtægtskilder. Tendensen har været, at billetterne er blevet billigere og billigere, mens gebyrer, tillæg og afgifter er blevet dyrere og dyrere.

Den tendens brydes nu af det nationale lettiske luftfartsselskab airBaltic, der netop har offentliggjort at manikke længere vil opkræve 5 euro i check-in gebyr, som en del passagerer hidtil har måttet betale.

Hidtil har kun medlemmer af BalticMiles loyalitetsprogrammet og de passagerer, der tjekker ind online via www.airBaltic.com kunnet undgå at betale de godt 37 danske kroner.

“Det er en del af airBaltics mål at holde priserne nede og at gøre rejser mere økonomisk overkommelige for vores kunder. Hvis alle vores passagerer tjekkede ind online, ville de tilsammen spare 60 millioner minutter årligt og bruge tiden til noget mere fornuftigt,” siger airBaltics koncern-salgsdirektør, Tero Taskila.

Belsutningen kommer i forbindelse med at selskabet netop i disse uger fejrer sin 15 års fødselsdag.

Selskabet airBaltic – eller helt korrekt AIR BALTIC CORPORATION -blevetableret i 1995 i samarbejde med SAS. Aktiemajoriteten er i dag hos den lettiske stat med 52,6 %, mensairBaltics management gruppe ejer de resterende 47.2 %.

Selskabets flyflåde består afti Boeing 737-500, otte Boeing 737-300, to Boeing 757-200, ti Fokker 50 og tre Bombardier Q400NextGen.

airBaltic har direkte fly ud af de tre baltiske hovedstæder, Riga, Vilnius og Tallinn, til flere end 80 destinationer. Fra København flyves der tre gange dagligt til Riga og dagligt direkte til Vilnius. Billund-Riga flyves tre gange ugentligt.