AirBaltic forbedrer vilkår for rejsebureauer

Det lettiske flyselskab airBaltic har ændret reglerne, således at rejsebureauerne får yderligere 24 timer, inden flybilletterne skal udstedes.

Hos rejsebureauerne bruger man mange ressourcer på at sikre rettidig udstedelse af de flybilletter, der bookes på vegne af virksomhedskunder og privat.

Hos flyselskaberne er der forskellige regler for, hvornår flybilletterne skal udstede i forhold til bookingtidspunkt. Det er den såkaldte “Ticketing Time Limit“ – eller ofte kaldet TKTL hos rejsebureauerne.

På nogle billettyper skal billetten udstedes med det samme eller inden for 24 timer, mens andre billettyper kan udstedes senere.

Nu har lettiske airBaltic valgt at forlænge udstedelsesfristen fra 24 timer til 48 timer.

“Hidtil har airBaltics agenter været delt i en vestlig og østlig sektion, hvor udstedelsesfristen var 24 timer for det vestlige marked og 48 timer for det østlige marked. Fremover bliver det 48 timer for alle markeder, hvilket vil kunne styrket salget i de vestlige markeder inklusive Skandinavien,“ siger Janis Romans, der er salgschef for Sverige og Danmark.

Styrket likviditet
Tidligere havde rejsebureauerne ubegrænset tid, inden man skulle udstede billetterne. Men i dag handler det i højere grad om likviditet for flyselskaberne, at de får solgte billetter afregnet hurtigt, ligesom antallet af no-show passagerer kan minimeres.

Til gengæld er det mindre fleksibelt for rejsebureauerne at arbejde med de korte tidsfrister for billetudstedelse, da det gør det sværere at have en dialog med kunderne om forskellige rejsemuligheder, da det kun er muligt at holde et flysæde reserveret i eksempelvis 24 timer, inden billetudstedelse skal foretages.