Det lettiske luftfartsselskab airBaltic har det seneste år åbnet seks nye ruter mellem Riga og nordiske byer.
Der er fremgang at spore hos lettiske airBaltic. Selskabet, der blev etableret med hjælp fra SAS tilbage i 1995, fik ved årsskiftet lokalt ejerskab. Hidtilhavde SAS ejet 47,2 % af airBaltic, mens den lettiske stat har haft det resterende ejerskab. SAS forsøgte i løbet af 2008at erhverve aktiemajoriteten, hvilket den lettiske stat ikke ønskede. I stedet endte det med, at ledelsesgruppen iairBaltic købte SAS-ejerandelen til en kontant pris afca. 150mio. kroner.
airBaltic har imponerende vækstrater og betjener omkring 50 destinationer fra sit omfattende rutenet med base i Riga. Den fjerneste rute går til Dubai, som dog kun beflyves i vinterhalvåret.
Selskabet flyver til i alt 12 destinationer i Norden, hvoraf alene seks nye ruter er etableret det seneste år fra Riga til henholdsvis Kuopio, Aalesund, Billund, Tampere, Tromsø og Linköping. Der ligger da også et stort marked for airBaltic i Norden, idet selskabet alene til de nordiske hovedstæder flyver omkring 100 afgange om ugen i sommerfartplanen. Således er trafikken større til de nordiske hovedstæder end til de russiske naboer, hvor eksempelvis Moskva og Skt. Petersborg til sammenligning kun har 27 ugentlige afgange i sommerfartplanen.
airBaltic råder over i alt 18 stk Boeing 737, 10 stk. Fokker F-50 samt to Boeing 757-fly. Selskabet er igang med en modernisering af flyflåden, der betyder, at der i slutningen af 2009 leveres de første af otte Q400 NG (Next Generation).
Den største konkurrence på Riga møder airBaltic fra lavprisflyselskabet Ryanair, der i 2008 havde en markedsandel på 22 % af den samlede trafik ind og ud af Riga.
I sommerfartplanen flyver airBaltic 19 gange om ugen mellem København og Riga samt tre gange ugentligt mellem Billund og Riga.