- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

AirBaltic vil alligevel beholde Boeing 737

Til november skulle alle Boeing 737 hos airBaltic være udfaset, men det lettiske flyselskab har valgt at beholde fire fly til og med sommeren næste år.

Den sidste Boeing 737-flyvning hos airBaltic var programsat til at blive afviklet lørdag den 30. november i år på rutenummer BT135 fra Riga til København. Men flyets levetid i den lettiske flåde bliver nu forlænget.

AirBaltic vil således beholde fire af sine i alt otte Boeing 737-fly frem til og med sommeren 2020. Koncernchef i airBaltic, Martin Gauss, beretter, at flyselskabet fortsat vil beholde to fly på leasingkontrakt. De resterende seks fly er blevet solgt, men selskabet håber på at kunne lease to af flyene tilbage, hvorved den samlede Boeing 737-flåde vil være på fire fly til og med sommeren næste år. Det oplyste han over for Air Transport World ved World Aviation Festival i London i sidste uge.

Beslutningen om alligevel at beholde Boeing 737 i flåden kommer, efter airBaltic-konkurrenten Nordica i juni besluttede at trække sig fra ellers fem planlagte vinterruter fra basen i den estiske hovedstad, Tallinn. Nordica er hårdt presset på hjemmemarkedet, og det estiske flyselskab har derfor besluttet, at polske LOT fremover skal varetage billetsalg og kundeservice. Nordica skal dog fortsat stå for selve flyvningerne.

Succes på estisk marked
Nordicas tilbagetog i Tallinn har imidlertid fået airBaltic til fortsat at øjne vækstmuligheder i Estland, hvor selskabet indtil videre med succes har baseret to Airbus A220-300 og én Bombardier Dash 8-Q400. AirBaltic har den forgangne sommer blandt andet åbnet en rute fra Tallinn til København med fire ugentlige afgange.

Hvert halve år reviderer airBaltic sin Destination 2025-vækststrategi for at sikre, at den stadig afspejler markedsforholdene. Strategien indebærer, at airBaltic skal være en markant aktør i alle tre baltiske lande, Letland, Estland og Litauen. Det lettiske flyselskab har i den forbindelse fået malet tre Airbus A220’ere med hvert et nationalt flag. Flyene vil dog operere i hele selskabets netværk.

”Vi er helt sikkert tvivl airBaltic. Vi er ikke airRiga eller airLatvia – vi er airBaltic,” understregede Martin Gauss over for Air Transport World.

50 A220-fly om tre år
AirBaltic råder over en flåde bestående af 19 Airbus A220-300, seks Boeing 737-300, to Boeing 737-500 samt 12 Bombardier Dash 8-Q400. Flyselskabet vil inden for de kommende år overgå til en ren Airbus A220-flåde, og Q400-flyene vil være faset ud i løbet af 2023. Boeing 737-flyene har en gennemsnitsalder på hele 21 år.

Yderligere tre Airbus A220-300 vil tilgå airBaltic-flåden i år, mens fire vil blive leveret i 2020, 12 i 2021 samt 12 i 2022. En option på yderligere 30 A220-300-fly knytter sig til den faste ordre på 50 fly.

I slutningen af 2016 var airBaltic lanceringskunde på Airbus A220-300, og flyet hed dengang Bombardier CS300. Sidenhen købte Airbus aktiemajoriteten i Bombardier, og flytypen blev omdøbt til A220-300.

 

Relaterede artikler:

Historisk airBaltic-flyvning til København

AirBaltic henter 1,5 milliarder kroner til nye fly

AirBaltic vil firedoble omsætningen