Det lettiske flyselskab airBaltic har programsat den sidste Boeing 737-flyvning, der får København som destination.
Lørdag den 30. november vil rutenummer BT135 fra Riga til København blive en særlig flyvning for airBaltic. Det bliver nemlig sidste afgang med en af selskabets Boeing 737-fly, der har været en grundstamme i flyselskabet fra 2003 og frem til 2016. Det viser data fra Airlineroute.net.
Flyvningen gennemføres med en af de to tilbageværende Boeing 737-500, der tidligere har tilhørt Air France. Herudover har airBaltic stadig seks Boeing 737-300 i drift. Gennemsnitsalderen på de sidste otte Boeing 737-fly i flåden er hele 21 år, så flådefornyelsen har været tiltrængt. Netop de to 737-varianter tilhører Classic-serien, der er fortløberen for de mere brændstofeffektive fly i NextGen-serien.
Når airBaltic har vinket farvel til den sidste 737´er, vil selskabet have en flåde af Airbus A220-300 og Bombardier Dash 8-Q400. I øjeblikket er der 19 Airbus A220 i flåden, mens yderligere tre er på vej i løbet af de kommende måneder. Samlet har airBaltic 12 eksemplarer af de canadiske Q400-fly, hvis produktion sidenhen er overtaget af canadiske Viking Air Limited.
Det ekspansive lettiske flyselskab har tidligere forklaret, at man ønsker at overgå til en ren Airbus A220-flåde, således at Q400-flyene også skal udfases i løbet af de kommende år.
Ordre på 50 Airbus A220
Grundlaget for dette er skabt gennem en samlet ordre på 50 A220-fly, hvoraf de første 19 allerede er leveret. airBaltic var i slutningen af 2016 lanceringskunde på det første fly af denne variant, der dengang hed Bombardier CS300, men sidenhen har Airbus overtaget aktiemajoriteten i det selskab, der producerer de populære jetfly, der er kendt for en rummelig og støjsvag kabine samt en god rækkevidde.
Ordren på de 10 første fly afgav airBaltic til Bombardier i december 2012 med option på yderligere 10. Herefter fulgte en udnyttelse af optionen på de første tre fly i 2014, og i 2016 blev optionen på de sidste syv fly konverteret til en fast ordre. I 2018 offentliggjorde airBaltic en aftale om at købe yderligere 30 A220-300 med en option på et tilsvarende antal af flytypen.
Passagervækst på 21 procent
airBaltic er et af Europas mest ekspansive flyselskaber. I 2018 rejste 4,1 millioner passagerer med selskabet, og det tal bliver definitivt noget højere i år med mindre noget meget uventet indtræffer. Efter årets syv første måneder har 2,8 millioner passagerer nemlig rejst med airBaltic, hvilket svarer til en stigning på ikke mindre end 21 procent.
Fra selskabets hovedbase i Riga Airport flyves der i dag til 72 destinationer i Europa, Rusland og Mellemøsten, heriblandt København, Billund, Stockholm, Gøteborg, Oslo og Stavanger. Det pan-baltiske flyselskab tilbyder også 12 direkte ruter fra Tallinn i Estland, hvor København, Stockholm og Oslo er blandt destinationerne, mens der endnu ikke er skandinaviske destinationer på de seks ruter fra Vilnius Airport i Litauen.
Relaterede artikler:
AirBaltic henter 1,5 milliarder kroner til nye fly