Bombardier Q400 fra airBaltic (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

AirBaltic vil udskifte Q400-flyene

AirBaltic skal i løbet af få år erstatte selskabets Bombardier Q400-fly med jetfly, og nu er der sendt et udbud i markedet, der skal skabe grundlag for en ny flykontrakt.

Det lettiske flyselskab airBaltic fik i slutningen af 2010 leveret det første af selskabets i alt 12 Bombardier Q400-fly, som er leaset fra Nordic Aviation Capital i Billund.

De første leasingaftaler udløber således inden for de kommende tre til fire år, hvorfor tiden er inde for airBaltic til at besluttet sig for, hvilken flytype, der skal erstatte Q400-flyet. Derfor har airBaltic, ifølge Reuters, sendt et udbud i markedet med henblik på at finde afløseren for Q400, og meget peger på, at det kunne blive Bombardiers CS100 eller eventuelt Embraer E190-E2.

“Vi har rettet forespørgsel til interesserede parter i forhold til at give os et tilbud. Embraer og Bombardier er de to flyproducenter, som fremstiller jetfly, som airBaltic kan være interesseret i,” siger airBaltics administrerende direktør Martin Gauss til Reuters.

Bombardier er favorit
AirBaltic har i dag en ordre på 20 Bombardier CS300-fly, hvoraf de første fire allerede er leveret. Flyet skal erstatte de ældre Boeing 737  Classic i varianterne 300 og 500, som det lettiske flyselskab i dag har 11 eksemplarer af. Den canadiske flyproducent vil sikkert gøre meget for at holde airBaltic inde i folden, og mon ikke det vil lykkes at fremtrylle et tilbud på CS100, der har plads til 125 passagerer. I dag er Q400 hos airBaltic indrettet med 76 sæder.

Det ligger dog fast, at airBaltic skal have mere kapacitet. For flyselskabet ønsker at vokse fra de nuværende 3,2 mio. passagerer, der forventes at flyve med selskabet i 2017, til 4,2 milioner i 2021. Det kan ske ved at benytte større fly, anskaffe flere fly, eller en kombination af begge dele.

AirBaltic understreger, at det udbud, der er sendt i markedet, drejer sig om i alt 14 fly med levering fra 2020 med option på flere. I givet fald vil det lettiske flyselskab komme op på 34 fly mod i dag 27. Den nuværende kapacitet i flåden er på samlet 3.880 sæder, og med 20 CS300-fly og 14 nye jetfly af eksempelvis typen CS100 vil samlet betyde omkring 4.630 sæder, hvilket er en stigning på i underkanten af 20 procent.

Brasiliansk konkurrent
Konkurrenten til canadiske Bombardier Aerospace er Embraer fra det brasilianske konglomerat Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A.

Embraer er inden for få år klar med den kommende E2-serie, hvor E190-E2 vil ramme markedet i 2018, mens E170-E2 først når markedet i 2021. Indtil videre er der afgivet 275 bestillinger på de nye regionale jetfly, og norske Widerøe er lige nu den eneste europæiske operatør på kundelisten med tre faste ordrer samt en option på yderligere 12 fly. E2 vil blive leveret i tre versioner; E175-E2 med op til 90 sæder, E190-E2 med indtil 114 sæder samt E195-E2, der har plads til 138 passagerer.

For Bombardier og CS100-flyet taler fordelen ved at have ensartede fly i flåden fra samme flyproducent og med samme typerating for begge versioner. Omvendt kan økonomien spille en rolle, og her vil Embraer være på udkig efter en god europæiske referencekunde til de nye flytyper, hvorfor motivationen kan være til stede for at give det lettiske flyselskab “an offer you can not refuse.”

 

Relaterede artikler:

SAS opsiger codeshare med airBaltic

AirBaltic klar til første CS300-flyvning

AirBaltic bestiller yderligere syv nye fly

AirBaltic vil være pan-baltisk flyselskab

Flere airBaltic-fly til København