Airberlin Boeing 737-800.

airberlin trækker sig fra Hamburg-Frankfurt ruten

Syddanske rejsende har hidtil haft fordel af den hårde priskonkurrence mellem Lufthansa og airberlin på indenrigsruten mellem Hamburg og Frankfurt. Men nu trækker airberlin sig fra den vigtige rute ved indgangen til vinterfartplanen 2011/12.

Tysklands to største luftfartsselskaber er ubestridt Lufthansa og airberlin. De to selskaber konkurrerer intensivt i 10 tyske lufthavne, hvor Lufthansa er altdominerende i Frankfurt og München, mens der har været større plads til airberlin i Düsseldorf, Berlin-Tegel, Hamburg, Stuttgart, Köln, Hanover, Nürnberg og Dresden.

På ruten mellem Hamburg og Frankfurt har airberlin forgæves forsøgt at trænge ind. I sommerfartplanen har airberlin udbudt 28 ugentlige afgange op imod 107 ugentlige afgange fra Lufthansa.

Det har været en for stor mundfuld for airberlin, der fra vintertrafikprogrammets ikrafttræden trækker sig fra ruten. Det vil alt andet lige betyde, at syddanske rejsende, der hidtil har anvendt den tyske indenrigsrute, formentlig fremover vil skulle betale mere for billetterne, når Lufthansa igen bliver alene på ruten.

Men det er ikke kun på ruten mellem Hamburg og Frankfurt, at airberlin skærer ned. Der lukkes også ned på en række sæsonruter,henholdsvis Berlin Tegel-Jerez , Berlin Tegel-Klagenfurt, Köln-Valencia, Düsseldorf-Bilbao, Düsseldorf-Klagenfurt, Frankfurt -Alicante, Hamburg-Klagenfurt og München-Alicante.

airberlinhar i årets første kvartal øgetselskabets omsætning med 8,8 procent fra €690,9 millioner i første kvartal 2010 til€ 751,6 millioner i dette års første kvartal. Til gengæld er nettoresultatet faldet fra€ -93,6millioner (-700 mio. danske kroner)til € -120,6 millioner (ca. -900 mio. danske kroner).

Der er store forventninger til airberlin, når selskabet i løbet af 2012 indtræder i oneworld-alliancen samtidig med åbningen af den nye storlufthavn, Flughafen Berlin Brandenburg “Willy Brandt“.