Illustration af fragtfly af typen Airbus A350F. (Foto: Airbus)

Airbus: 45 procent flere fragtfly frem til 2044

Der bliver brug for mange flere fragtfly i løbet af de næste to årtier. Det forudser Airbus, som mener, at antallet vil stige med 45 procent, som verdensøkonomien vokser.

I fremtiden bliver mange flere fragtfly at finde på vingerne. Det oplyser Airbus, som mener, at den konkrete stigning i antallet af fragtfly vil stige med 45 procent over de næste 20 år, hvilket betyder, at den globale fragtflåde på det tidspunkt vil tælle 3.420 fly.

Heraf vil 815 være fragtfly, som allerede eksisterer i dag, mens hele 2.605 nye fly vil blive indsat i den globale flåde. Heraf vil 1.530 erstatte eksisterende fly, mens 1.075 vil være fly, som repræsenterer en egentlig udvidelse.

Af de 2.605 fly vil 1.120 fly ifølge Airbus være små fly, 855 fly vil være mellemstore widebodies, mens 630 vil være store widebodies. 1.670 vil være konverterede passagerfly, mens 935 vil være nyligt byggede lastfly.

Økonomisk vækst driver udviklingen
Airbus oplyser, at det er verdens bruttonationalprodukt, hvor der forventes en årlig global vækst på 2,7 procent, som vil drive væksten.

Væksten på global fragt forventes samtidig at lyde på 3,3 procent årligt over de næste 20 år, hvilket betyder, at fragtvolumen vil blive næsten fordoblet over de næste to årtier.

Airbus påpeger samtidig, at luftfragten har vist sig at være essentiel for både nationaløkonomier såvel som lokalsamfund i fjerne egne af verden, hvor både sundhedssystemer og erhvervsliv er afhængige af fragtformen.

Ældre fly forlader flåden
Airbus har observeret, at coronapandemien betød, at mange passagerfly blev konverteret til fragtfly, mens ældre fragtfly blev udfaset.

En stor del af de ældre fragtfly vil fortsat forlade flåden, skriver den europæiske flyproducent, mens mere brændstofeffektive fly vil komme til såsom fragtvarianten Airbus A350F eller konverterede Airbus A320/A321 og A330’ere.

Airbus forudser også, at handelsruter – og dermed luftfragtsstrømme – vil blive mere diversificerede, efterhånden som flere lande i Asien og Stillehavsområdet udvikler sig til industrielle centre.

Samtidig peger BNP- og demografiske fremskrivninger på, at lande som Brasilien, Indonesien og Vietnam vil vokse frem som store forbrugerøkonomier i de kommende årtier. Det vil sætte gang i et gradvist skifte i luftfragtens geografi og det globale luftfragts verdenskort, lyder det.

Airbus mener samtidig, at to tredjedele af de 2.605 fragtfly vil betjene Asien-Stillehavsområdet og Nordamerika med henholdsvis 850 og 920 fly.

 

Relaterede artikler:

Afslutter en af de første Boeing 777 P2F-konverteringer

Plads til flere fragtfly i Københavns Lufhavn

Embraers første E-Freighter fik luft under vingerne