- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus A321XLR forsinket til 2024

Den ultra-langtrækkende Airbus A321XLR kan ikke som aftalt leveres til lanceringskunden i slutningen af 2023. Et nyt regelsæt omkring supplerende brændstoftanke forsinker udviklingen.

Det var oprindeligt planen, at Middle East Airlines i slutningen af 2023 skulle tage den første Airbus A321XLR i brug som global lanceringskunde. Det lader dog til, at Libanon-flyselskabet må væbne sig med tålmodighed i op til yderligere seks til 12 måneder, da godkendelsen af flyet bliver forsinket.

Airbus bekræftede onsdag til Reuters, at første fly forventes at kunne leveres i begyndelsen af 2024.

Nyhedsbureauet har talt med kilder i branchen, der fortæller, at forsinkelsen angiveligt hænger sammen med, at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA har strammet op på et regelsæt for at minimere risikoen for brand som følge af placeringen af de ekstra brændstoftanke.

A321XLR er planlagt til at have en maksimal rækkevidde på imponerende 8.700 kilometer, og det kræver installation af nogle ekstra brændstoftanke. 

EASA har ikke færdigdefineret krav
Ifølge Reuters’ kilder er det strukturer i skroget under de bageste brændstoftanke, der skal omdesignes til et tungere metal for at begrænse risikoen for brand i flyet i tilfælde af en mavelanding.

“Det komplette sæt af betingelser i forhold til installationen af ​​de bagerste centertanke er stadig under definition, og, når de er klar, vil det blive offentliggjort til kommentarer,” siger en talsperson fra EASA.

På A321LR, som blandt andet SAS benytter, er den længere rækkevidde opnået ved at installere ekstra brændstoftanke i flyets cargorum, men for at opnå endnu længere rækkevidde på A321XLR er det tilsyneladende nødvendigt at støbe ekstra tankkapacitet direkte ind i skroget.

Jomfruflyvning nært forestående
Airbus har allerede modtaget ordrer på flere end 500 A321XLR, og blandt de større kunder finder man American Airlines, Air Canada, Frontier Airlines, United Airlines, australske Qantas samt malaysiske AirAsia

I Europa er det i første omgang Aer Lingus, Iberia og Wizz Air, der har bestilt det nye ultra-langtrækkende fly. 

Der har længe været ubekræftede rygter om, at jomfruflyvningen med A321XLR skulle finde sted den 24. maj fra Toulouse. Det vil Airbus dog endnu ikke bekræfte, men i den kvartalsrapport, der blev offentliggjort tidligere på ugen hedder det, at jomfruflyvningen vil finde sted “i slutningen af dette kvartal”.

 

Relaterede artikler:

Første flyvning med A321XLR om 10 uger

Har solgt 450 A321XLR på et halvt år

Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR