En model af den nye ultra-langtrækkende version, Airbus A321XLR. Foto: Airbus

Har solgt 450 A321XLR på et halvt år

Den nye Airbus A321XLR har hidtil været yderst populær hos flyselskaberne, der til sammen har lagt bestilling på over 450 af typen siden lanceringen i juni.

Under Paris Air Show 2019 i juni lancerede Airbus officielt den nye A321XLR, som er en ultra-langtrækkende version af A321-modellen. Og flyselskaberne slog straks til med bestillinger.

Airbus har på de seks første måneder fået ordre på over 450 A321XLR fra 22 forskellige flyselskaber og to leasingselskaber. De største kunder er indtil videre United Airlines, American Airlines og amerikanske Indigo Partners, der alle har lagt en bestilling på 50 styk. Qantas har bestilt 36 A321XLR, og AirAsia har købt 30 styk.

A321XLR er en videreudvikling af A321LR, og den nye version er et resultat af markedets behov for endnu mere rækkevidde og startvægt. Airbus A321XLR kan flyve op til 8.700 kilometer, hvilket er 15 procent længere end rækkevidden for den nuværende A321LR. Den nye ultra-langtrækkende version har et 30 procent lavere brændstofforbrug per sæde sammenlignet med konkurrerende fly fra tidligere generationer.

Den øgede rækkevidde gør eksempelvis de amerikanske flyselskaber i stand til at operere fra den amerikanske østkyst og endnu længere ind på det europæiske kontinent.

Komfort som i langdistancefly
Airbus lover, at passagererne på Airbus A321XLR, der kun vil have én midtergang, vil opleve en komfort, der svarer til den på langdistancefly med to midtergange. Den nye Airspace-kabine bliver installeret i A321XLR, som allerede er i brug i langdistanceflyene Airbus A350XWB og Airbus A330neo.

”A321XLR er et klassisk eksempel på anvendelse af gradvis innovation for yderligere at forbedre Airbus’ kommercielle flyproduktionslinje,” siger Gary O’Donnell, chef for Airbus A321XLR-programmet.

Sammen med A330neo passer A321XLR fint ind i ”midten af markedet”, der indebærer typerne mellem single aisle-fly og de mindste langdistancefly.

Mens A321LR har to brændstoftanke i midten af flyet, vil A321XLR få én stor tank, hvilket har øget pladsen til brændstoffet. Herudover har det ultra-langtrækkende fly fået strukturforstærkninger og et modificeret landingsstel til at kunne klare den øgede startvægt på maksimalt 101 metriske ton.

Det første eksemplar af en Airbus A321XLR forventes at rulle færdigproduceret ud af fabrikken i 2021. Det første fly vil efter planen blive sat i drift i et flyselskab i 2023.

 

Relaterede artikler:

Endnu en A321XLR-ordre til Airbus

United køber 50 Airbus A321XLR

Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR