Airbus er klar til at producere den ultra-langtrækkende A321XLR. Foto: Airbus

Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR

Mandag har Airbus officielt meldt ud, at der indledes produktion af A321XLR. Versionen får endnu længere rækkevidde end den nuværende A321LR.

Efter længere tids rygter er det sikkert og vist: Airbus begynder at producere den ultra-langtrækkende A321XLR, der bliver verdens længst rækkende flytype med kun én midtergang.

Det meddeler den europæiske flyproducent mandag i en pressemeddelelse i forbindelse med Paris Air Show i Paris-Le Bourget-lufthavnen. Airbus har valgt at introducere A321XLR, efter markedet har vist stor interesse for A321neo-flyene.

A321XLR vil reducere brændstofforbruget per sæde med op til 30 procent i forhold til konkurrerende fly fra tidligere generationer. Men det, der er helt særligt ved den nye version af flytypen, er, at A321XLR vil kunne flyve op til 4.700 nautiske mil, eller hvad der svarer til 8.700 kilometer. Forgængeren A321LR, der først for nyligt blev sendt på markedet, kan maksimalt tilbagelægge 7.400 kilometer. Det forventes, at A321XLR er klar fra 2023.

Fly åbner nye muligheder
Den nye A321XLR gør, at flyselskaber verden over vil kunne betjene markeder med mindre fly, som der hidtil kun har været adgang til med større og mindre brændstofeffektive flytyper. Det vil blandt andet blive muligt for flyselskaberne at operere A321XLR på endnu længere ruter mellem Europa og destinationer i Nordamerika end den hidtidige A321LR.

Den såkaldte Airspace-kabine i A321XLR vil give passagererne den bedste rejseoplevelse i alle klasser, og der vil være samme komfort som på Airbus’ allerstørste fly, lover den europæiske flyproducent.

Den nye A321XLR-version åbner helt nye muligheder for flyselskaber verden over. Illustration: Airbus

A321XLR er designet til at ligne det overordnede udseende af A321LR og resten af flytyperne i A320neo-familien. Der er kun foretaget minimale ændringer for at kunne øge flyets rækkevidde. A321XLR har således fået installeret en ny og permanent Rear Centre Tank (RCT) for at kunne medtage mere brændstof, og så er flyets landingsstel blevet modificeret for at kunne øge den maksimale startvægt til 101 ton.

Den nye RCT-tank kan indeholde mere brændstof end de valgfrie ACT-tanke (Additional Centre Tanks), der hidtil har været tilbudt. Alt i alt giver modifikationerne øget plads til last og bagage på de lange internationale flyvninger.

Stor interesse for A321XLR
Airbus har angiveligt allerede været i gang med at sælge flyet til flere interesserede flyselskaber inden mandagens officielle udmelding. Eksempelvis har koncernchef i United Airlines, Scott Kirby, tidligere i år sagt, at selskabet har A321XLR i kikkerten som erstatning for flåden af Boeing 757 og 767, der efterhånden er aldrende fly.

Herudover skal også Aer Lingus, Delta Air Lines, Icelandair og JetBlue være interesseret i at investere i den nye A321-version fra Airbus. Nyhedsbureauet Reuters rapporterede i februar, at Airbus på daværende tidspunkt allerede havde 200-300 foreløbige ordrer på A321XLR.

Passagerkapaciteten i A321XLR bliver efter sigende den samme som i A321LR. Flyselskaberne kan derfor vælge indretning og klasser i kabinen, som vil betyde en kapacitet på mellem 180 og 220 passagerer.

Airbus har fået over 6.500 ordrer fra mere end 100 forskellige kunder på fly fra A320neo-familien siden lanceringen i 2010.

 

Relaterede artikler:

Nu taler Airbus selv om A321 XLR

Airbus gør klar til beslutning om A321XLR

Airbus-kunder lovpriser kabine i A220

Icelandair overvejer Airbus-fly

Første A321LR til Star Alliance-selskab