Den nye ultra-langtrækkende Airbus A321XLR. (Foto: Airbus | PR)

Første flyvning med A321XLR om 10 uger

Airbus forventer at kunne gennemføre jomfruflyvningen med A321XLR i anden halvdel af maj. Dermed holder planen om at kunne levere første fly til MEA i 2023.

Selvom det ikke er officielt bekræftet fra Airbus, så skulle tirsdag den 24. maj 2022 være datoen, hvor første eksemplar af den langtrækkende Airbus A321XLR skal på sin jomfruflyvning.

Det kommer til at ske fra Hamburg-Finkenwerder lufthavnen, hvor Airbus har et stort produktionsanlæg.

Derfor har der gennem de seneste måneder været travlhed i Hangar 9-bygningen, hvor en af fire produktionslinjer er placeret. Første eksemplar af A321XLR har fået MSN11000, og den samles i FAL Line 2.

Det er hensigten, at der skal produceres tre testfly, der skal benyttes til den omfattende opgave med at få flytypen certificeret før egentlig serieproduktion og introduktion i markedet, der ventes at ske i 2023.

Skal produceres flere steder
Forud for den første A321XLR-flyvning er gået flere års arbejde med at designe og udvikle flyet samt producere de forskellige komponenter og dele, som flyet består af.

Vingerne er eksempelvis fremstillet på Airbus-fabrikken i Broughton i Storbritannien, ligesom næsen og den forreste del af skroget er fremstillet på faciliteterne i franske Saint-Nazaire.

Airbus vil med tiden også fremstille A321XLR på flyproducentens fabrikker i andre lande. 

Tre operatører i Europa
A321XLR er en forlænget version af A321LR, som blandt andet SAS har taget i brug. Mens A321LR har en maksimal rækkevidde på 7.400 kilometer, vil A321XLR kunne flyve 8.700 kilometer nonstop.

Airbus har allerede modtaget ordrer på flere end 500 A321XLR, og blandt de større kunder finder man American Airlines, Frontier Airlines, United Airlines, australske Qantas samt malaysiske AirAsia.

I Europa er det i første omgang Aer Lingus, Iberia og Wizz Air, der har bestilt det nye ultra-langtrækkende fly. Czech Airlines havde også på et tidspunkt afgivet ordre på syv A321XLR, men den ordre blev annulleret i august sidste år som følge af finansielle udfordringer hos det tjekkiske flyselskab.

Global lanceringskunde bliver SkyTeam-selskabet MEA – Middle East Airlines, mens American Airlines bliver lanceringskunde i USA.

 

Relaterede artikler:

Første A321XLR i samlehallen

Har solgt 450 A321XLR på et halvt år

Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR