Airbus leverer overskud på 7,3 milliarder kroner og fastholder, at man vil levere 770 fly i 2024. Flyproducenten skifter ud i ledelsen og udpeger ny topchef for kommercielle fly fra 2026.
Airbus forbereder en udskiftning i ledelsen, og fra 2026 bliver Lars Wagner topchef for afdelingen for kommercielle fly hos den europæiske flyproducent.
Lars Wagner kommer fra en topstilling hos det tyske selskab MTU Aero Engines, der udvikler og producerer komponenter til flymotorer. Han har tidligere været ansat hos Airbus, og han tiltræder i jobbet ved indgangen til 2026. Han erstatter Christian Scherer, 62 år, som har været ansat i Airbus i 40 år.
Koncernchefen fortsætter
I forbindelse med udnævnelsen af den nye chef for de kommercielle fly, som er den største forretning hos Airbus, meddeler selskabet med hovedkvarter i Toulouse i Frankrig, at mandatet for koncernchef og bestyrelsesformand Guillaume Faury vil blive fornyet på generalforsamlingen næste år.
”Christian og jeg er glade for, at en så talentfuld industrileder som Lars Wagner vender tilbage til Airbus familien i denne nøglerolle. Christian forbliver i rollen som chef frem til skiftet, og han og jeg vil fortsætte med at arbejde tæt sammen for at sikre Airbus’ succes i det dynamiske og komplekse miljø, vi opererer i,” hedder det i en udtalelse fra Guillaume Faury.
Regnskab bedre end ventet
Chefskiftet blev annonceret i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal, der var lidt bedre end ventet af analytikerne.
Indtægterne hos Airbus steg i de tre måneder med 5 procent til 15,69 milliarder euro (116 milliarder kroner), mens driftsoverskuddet landede på 1,41 milliarder euro (8,2 milliarder kroner), mens nettoresultatet blev 983 millioner euro (7,3 milliarder kroner).
Airbus fastholder forventningen om et driftsresultat for hele 2024 på 5,5 milliarder euro (41 milliarder kroner).
Fastholder antallet af leverancer
Indtil videre har Airbus i år leveret 497 fly, og koncernen fastholder forventningen om at kunne levere 770 nye fly i år. Det sker trods problemer med forsyningskæden, som har ramt store dele af luftfartsindustrien.
”Vi tilpasser os hele tiden til et komplekst og hurtigt skiftende driftsmiljø præget af geopolitiske usikkerheder og særlige udfordringer i forsyningskæden, som er blevet tydelige i løbet af 2024. Vi vil forsat være fokuserede på vores fokusområder, herunder at øge leverancerne af kommercielle fly og transformere vores forsvars- og rumfartsdivision,” konstaterer koncernchef Guillaume Faury i regnskabet.
Relaterede artikler:
Regnskaber: Airbus vinder og Boeing taber