(Foto: Morten Lund Madsen)

Alsie Express fløj med underskud

Alsie Express fik et samlet underskud på 12,7 mio. kroner og et driftsunderskud på knap ni mio. kroner i indenrigsflyselskabets første leveår.

Det kan være en dyr fornøjelse at etablere et flyselskab. Også selvom flyene stilles gratis til rådighed. Det må man erkende hos Alsie Express, der nu har gjort regnskabet op efter selskabets første leveår med ruteflyvning mellem Sønderborg og København.

”Med alle opstartsomkostninger udviser regnskabet for det første år et underskud på 12,7 mio. kr., hvilket er inden for vores budgetterede udfaldsrum,” siger Henrik Therkelsen, direktør for Air Alsie. Selskabet står bag Alsie Express, som gik i luften 17. juni sidste år.

Dreje tingene rundt
Han oplyser til CHECK-IN.dk, at resultatet af selve driften blev et minus på knap ni millioner kroner. Det er således ikke kun udgifter i forbindelse med opstarten, men også underskud på selve driften, der er med til at give de røde tal på bundlinjen.

”Det var især i de første tre måneder at driften gav underskud, da det tog lidt tid at dreje tingene rundt og få folk vænnet til, at der igen var flyforbindelse til København,” siger Henrik Therkelsen.

Han er dog fortrøstningsfuld omkring rutens fremtid.

”Indtjeningen er gået stødt frem siden starten og de første tre måneder af det nye regnskabsår har ligget foran budgettet. Vi har mange nye tiltag på vej, blandt andet at baggage kan tjekkes igennem til slutdestinationen for rejsende med SAS, web check-in og meget mere. Målsætningen for det kommende år er en vækst i passagertallet på godt 30 procent med et positivt driftsresultat,” fastslår Henrik Therkelsen.

Alsie Express opererer to ATR72-500 fly, som er ejet af Danfoss-stifter Mads Clausen og hustrus fond. Det ene fly bruges til at betjene ruten mellem Sønderborg og København. Det andet fly står stand-by samt flyver lidt ad-hoc charter.

Passagertallet nåede i Alsie Express’ første leveår op på knap 46.000, hvilket er en vækst på 80 procent i forhold til den samme periode i det foregående år, hvor Danish Air Transport opererede på ruten. Målet er at opnå 80.000 passagerer i løbet af de første tre år. Det svarer til, hvad flyruten tidligere har præsteret.