Dette fly, en Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian, var i fredags impliceret i en hændelse i Helsinki Lufthavn. Foto: Anna Zvereva

Finner skal undersøge alvorlig hændelse med Norwegian-fly

Et Norwegian-fly landede i fredags i Helsinki Lufthavn, selv om det havde fået besked på at lave en go-around. Hændelsen bliver nu undersøgt af den finske havarikommission.

Den finske havarikommission har indledt en undersøgelse, efter en Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian landede uden tilladelse i den finske hovedstadslufthavn i Helsinki i fredags.

Flyet med registrering EI-FYA var af sted på rute D8351 fra den polske by Krakow til Helsinki-Vantaa, da det lagde an til landing i den finske lufthavn. På kort finale til bane 22L klokken 17.15 lokal tid fik Norwegian-flyet besked på at foretage en såkaldt go-around (ny landingsrunde, red.). Flyets piloter ignorerede imidlertid dette og landede alligevel på normal vis. Det skriver Aviaion Herald.

Kontroltårnet gav meddelelse om go-around, da der befandt sig en Boeing 737-900 (registrering TC-JYH) fra Turkish Airlines på vej ud fra landingsbanen. Dette fly havde udført rute TK1769 fra Istanbul, og det havde netop landet på bane 22L kort før Norwegian-flyet. Flyet var angiveligt længere tid end normalt om at forlade landingsbanen.

På tidspunktet for meddelelsen om go-around, havde flyet fra Turkish Airlines næsten forladt landingsbanen. Da Norwegian-flyet satte hjulene på banen, var det tyrkiske fly rullet ud på den såkaldte high-speed-taxivej med bogstaverne ZJ. Det er den vej, hvor flyene kan forlade banen med høj hastighed for at gøre plads til næstkommende fly. Turkish Airlines-flyet havde dog endnu ikke krydset stoplinjen til bane 22L ved Norwegian-landingen.

Norwegian-flyet forlod ligeledes landingsbanen via højhastigheds-taxivejen, og der skete ikke yderligere ved hændelsen.

Tyrkisk fly bremsede uventet ned
Den finske havarikommission, Onnettomuustutkintakeskus (Safety Investigation Authority Finland), har åbnet en indledende undersøgelse af den potentielt farlige hændelse. Det sker med den begrundelse, at der var et fly på landingsbanen på det tidspunkt, hvor et andet fly landede. Kommissonen har senere angivet, at Norwegian-flyet ikke reagerede på kontroltårnets meddelelse om at lave en go-around.

”Safety Investigation Authority har åbnet en indledende undersøgelse af en luftfartshændelse om aftenen den 18. januar i Helsinki Lufthavn. På trods af risikoen landede et passagerfly på en optaget landingsbane, hvor et andet passagerfly netop havde landet,” meddelte den finske havarikommission efter hændelsen.

I lørdags rapporterede den finske lufttrafikkontroltjeneste, at Boeing 737-flyet fra Turkish Airlines havde forladt landingsbanen, hvorfor det normalt er tilladt at klarere en ny landing. Flyet bremsede dog angiveligt ned til uventet hastighed – det stoppede ikke helt – og det fik flyvelederen til at give en go-around-meddelelse til Norwegian-flyet.

Selv om Norwegian-flyet landede, var der ingen reel fare ved hændelsen, da der var tilstrækkelig afstand mellem de to implicerede fly, lyder meldingen.

Eftersom den finske havarikommission sent blev informeret om hændelsen, er der formentlig gået vigtige data tabt. Flyet fra Turkish Airlines var allerede lettet mod Istanbul, da havarikommissionen modtog underretningen. Data fra flyets CVR (Cockpit Voice Recorder, red.) er dermed sandsynligvis tabt, skriver Aviation Herald. Besætningen på flyet har angiveligt givet en kort forklaring om deres version af hændelsen.

Norwegian samarbejder med finsk havarikommission
Fra Norwegian lyder meldingen, at flyselskabet i samarbejde med de finske myndigheder arbejder på at opklare hændelsen.

”Vi er blevet bekendt med en mulig hændelse med rute D8351 fra Krakow til Helsinki i Helsinki Lufthavn i eftermiddag. Vi arbejder nu sammen med de finske myndigheder for at finde ud af, hvad der måtte være sket. Vi kan ikke kommentere yderligere på sagen på grund af igangværende undersøgelser,” sagde pressemedarbejder i Norwegian Astrid Mannion-Gibson til den norske avis VG i fredags.

På tidspunktet for hændelsen i Helsinki var der såkaldt CAVOK-vejr. Det står for ’Ceiling And Visibility OK’, og angiver således perfekte forhold omkring afstand til skyer og sigtbarhed.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-pilot taget i alkoholtest

Pilotfejl årsag til baneafkørsel af Norwegian-fly

Finnair-fly lettede med snerydningskøretøjer på banen