SAS er på sin 70-års fødselsdag i langt bedre form end for fem og 10 år siden, mener analytiker, der dog stadig ser grundlæggende problemer for selskabet.
I nogle dramatiske novemberdage i 2012 var mange formentlig sikre på, at nu var den sidste tid kommet for SAS. Konkursadvokaterne gik rundt som gribbe på ledelsesgangene og pressemeddelelsen om selskabets konkurs var allerede skrevet, da det alligevel lykkedes SAS-ledelsen at nå til enighed med hele otte fagforeninger for selskabets flyvende personale om nye aftaler om løn- og arbejdsvilkår. Aftaler, som var essentielle for at sikre bankernes tillid og dermed sikre, at SAS ikke gik konkurs efter godt 66 år som hele Skandinaviens flyselskab.
I dag runder selskabet så 70 år. Og hvis man skal tro en af dem, som følger selskabet tættest, så er det et SAS, der i dag har det langt bedre end da selskabet sidst fyldte rundt og halvrundt.
”SAS er i øjeblikket bedre kørende end det har været længe og har gjort et gevaldigt comeback i forhold til da selskabet fyldte 60 og 65 år,” understreger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, og fortsætter:
”Finansielt og strukturelt står de bedre end de har gjort tidligere. Og de kommer formentlig ud af indeværende regnskabsår med et overskud.”
Låst fast
Alt er dog ikke rosenrødt for dagens fødselar.
”For et halvt år siden ville jeg have sagt, at SAS’ sundhedstilstand ikke havde været bedre de sidste 15 år. Men så snart priserne på flybilletter kommer under pres, sådan som vi ser det i øjeblikket, så bliver SAS udfordret. De har svært ved at kompensere for prispresset,” forklarer Jacob Pedersen.
Og den udfordring bunder ifølge Jacob Pedersen i et grundlæggende problem for SAS.
”SAS har nogle strukturelle udfordringer, som forhindrer dem i at blive et paneuropæisk flyselskab, sådan som Norwegian er i gang med at blive. SAS derimod er låst fast af gamle strukturer og overenskomster. Det er en udfordring, som de lever med hver dag,” pointerer Jacob Pedersen og fortsætter:
”Desuden er de ekstremt udfordret af at passagererne foretrækker at flyve fra A til B så billigt som muligt.”
Stærkt brand
Senioranalytikeren er dog optimistisk på selskabets vegne hvad angår fremtiden.
”SAS-brandet vil stadig være her om fem år. Det er et meget stærkt brand,” påpeger Jacob Pedersen.
Om Danmark, Sverige og Norge om fem år stadig til sammen vil eje hovedmajoriteten af flyselskabet er Jacob Pedersen dog mere i tvivl om.
”Måske er SAS til den tid en del af en større koncern. Med udfordringerne hos Lufthansa og Air France-KLM, så er der kun IAG tilbage i Europa, som mulige købere af SAS,” vurderer Jacob Pedersen.
I slutningen af denne måned får SAS de to første af i alt 30 nye Airbus A320neo-fly leveret. Tidligere på fødselsdagsåret fik SAS leveret fire nye Airbus A330-langdistancefly, ligesom den øvrige langdistanceflåde fik nye kabiner.
Relaterede artikler:
SAS kan være interessant for Lufthansa