SAS’ nye flotte og funktionelle app vil uden tvivl blive en god rejsekammerat for de, der rejser meget. Men det er også en begyndermodel uden lækre og sjove features.
Efter et meget langt tilløb er SAS endelig klar med sine nye app til smartphones. SAS har igennem mange år været kendt for at være den første eller i det mindste blandt de allerførste luftfartsselskaber, når det kom til implementeringen af ny teknologi. Derfor har det også vakt underen, at SAS var bagerst i feltet hvad angik apps.
Men nu er den her så. En let overskuelig app med et meget lækkert udseende, der matcher SAS’ nye look med klare lyseblå farver i topbaren.
Det er nemt at navigere rundt. Svartiderne er hurtige og man finder nemt det man har brug for. Ved at logge sig ind med sit Eurobonus-nummer eller oplyse sit reservationsnummer til ens kommende rejser, får man rejserne frem i menupunktet ”My SAS”. Her er de nemt tilgængelige til brug ved check-in, sikkerhedskontrol og boarding. En feature, der uden tvivl vil blive værdsat af de, der har mange rejser at holde styr på. Nu er det hele samlet i app’en.
Flot og funktionelt
Booking-funktionen og køb af billetter er meget brugervenligt bygget op, og det er blandt andet muligt at gemme ens favoritdestinationer. Valg af billettype er lavet meget elegant og selve betalingsmodulet er også flot og funktionelt. En ”slider” gør det muligt at justere hvor stor del af billetprisen, der skal betales med rigtige penge og hvor meget, der skal betales med Eurobonus-point. En smart funktion, der uden tvivl vil tilskynde en til at få brugt af pointkontoen.
Til gengæld virker det meget besynderligt, at det ikke er muligt at booke egentlige bonusrejser, alene betalt med point, via app’en. Et særligt menupunkt giver een oversigt over Eurobonus-kontoen og seneste aktiviteter. Her ville det være helt naturligt nederst at have en ”brug pointene”-knap. Men den glimrer ved sit fravær.
Alarm om gode tilbud
SAS skuffer dog når det kommer til at bruge app’en som salgskanal. Det er nemt at købe en billet, hvis man ved hvor man skal hen. Men man bliver ikke fristet af gode tilbud, og oversigten over nye destinationer er blot små billeder med navnene på de nye destinationer. Man kan ikke en gang trykke på bynavnet og komme direkte til bookingmodulet for at købe en billet til den by. Her kunne selskabet lære meget af Southwest Airlines. Det amerikanske selskab har en særlig lille alarm-funktion, der fortæller kunderne, når der er gode tilbud på billige billetter.
App’en mangler også helt basale ting, som en fartplan og muligheden for at følge en bestemt flyafgang eller -ankomst og få informationer om forsinkelser, gates og så videre. Det bør stå øverst på SAS’ it-udvikleres to-do-liste til en version 2.0 sammen med oversigtskort over de vigtigste lufthavne, som selskabet flyver til. Ting, som findes i forvejen og blot skal lægges ind i app’en.
Lækre film
Endelig vender SAS ikke det, at de er kommet sent fra start, til en fordel ved at ”stjæle” nogle af konkurrenternes lidt lækre ekstra features. British Airways har eksempelvis små You Tube-klip, hvor passagererne blandt andet kan se lækre film om selskabets nye Airbus A380. Og hos Virgin Atlantic kan man spille et spil, hvor man i bedste ”Find Holger”-stil, skal finde selskabets stifter Richard Branson, ligesom man kan følge selskabets fly og få oplyst, højde, destination, flynavn og så videre.
I stedet for de lækre “nice to have“-features, så har SAS valgt at inkludere enFAQ (Frequently Asked Questions), hvor man blandt andet kan finde oplysninger om bagageregler. Under et særskilt menupunkt kan læse om passagerrettigheder. En funktion, somman ikke finder hos særligt mange andre luftfartsselskaber, og som derfor fortjener stor ros.
Alt i alt er SAS’ nye app et flot og funktionelt værktøj, der uden tvivl gør livet meget lettere, især for de, der rejser ofte og har mange rejser at holde styr på. Men der er tale en begyndermodel, som man må forvente meget snart udbygges med ekstra funktioner. Helt nødvendige såvel som lækre, men ikke strengt nødvendige funktioner.