Koncernchef Rickard Gustafson fra SAS (Arkivfoto: Andreas Krog).

Anmeldelse: Ny bog forspilder sin first mover-fordel

Forfatterne bag en ny bog om SAS og selskabets krise i november sidste år forspilder muligheden for at være de første til at rekonstruere det nervepirrende forløb.

Alle, der var indblandet i de dramatiske forhandlinger mellem SAS-ledelsen og fagforeningerne i november sidste år, eller blot fulgte forhandlingerne på sidelinjen, er med garanti enige om, at forløbet sagtens kan bære at blive beskrevet i en bog, der går et spadestik dybere, end de utallige avisartikler og tv-indslag, som blev produceret i de hektiske dage hvor forhandlingerne stod på.

Det første bud på en sådan bog kom på gaden mandag i denne uge. Det er Berlingske Business-journalisterne Jakob Ussing og Søren Springborg, der har skrevet bogen ”Den skandinaviske drøm – en rejse uden mål”. Problemet er bare, at vi ikke kommer særlig meget dybere ned i fortællingen om de forhandlinger, som kunne have betydet SAS’ konkurs, hvis de var strandet.

At kalde ”Den skandinaviske drøm – en rejse uden mål” en bog er faktisk lidt af en tilsnigelse, for reelt er der tale om en såkaldt ”single”, der er en journalistisk fortælling, der er længere end en avis- eller en magasinartikel, men kortere end en traditionel bog. En single udkommer kun digitalt og kan læses på iPad, Kindle Fire eller på computeren. Singlen om SAS fylder 47 A4-sider.

Men den korte form undskylder ikke, at vi reelt ikke bliver særligt meget klogere på forløbet i november end vi blev ved at læse hvad der blev skrevet dengang i branchemedier som CHECK-IN.dk samt danske og svenske aviser.

Læses på Wikipedia
Singlens store afsløring er, at det var uenighed blandt SAS’ banker, der den 8. november betød, at SAS var tvunget til at udskyde offentliggørelsen af sit kvartalsregnskab. Bankerne var ganske enkelt ikke blevet enige om en redningsplan for SAS. Den faldt først på plads dagen efter. Men uenigheden blandt bankerne var allerede fremme dengang i blandt andet den svenske erhvervsavis Dagens Industri.

Hovedparten af singlen bruges på at fortælle historien om SAS fra skabelsen i 1946 og frem til den 12. november sidste år, hvor koncernchef Rickard Gustafson fremlagde selskabets store redningsplan. Og den historie fortæller journalisterne ganske udmærket. Overfladisk, men det er forståeligt, når mere end 66 års historie skal fortælles på få sider. Det er dog en historie, som er blevet fortalt mange gange før og som kan læses på Wikipedia, hvis man trænger til en opfriskning.

Nervepirrende rekonstruktion
Ussing og Springborg har en ”first mover”-fordel ved at være de første til at lave en større opsamling på forhandlingerne i november, hvor SAS-ledelsen og det flyvende personales fagforeninger skulle blive enige om nye forringede aftaler om løn-, pensions- og arbejdsvilkår. Hvis ikke det lykkedes, ville SAS gå konkurs, lød den kontante melding fra ledelsen. Det kunne være udnyttet til at lave en tryllebindende og nervepirrende rekonstruktion af de forhandlinger, som pågik i døgndrift fra torsdag den 15. november, forbi deadlinen søndag den 18. november ved midnat og helt frem til mandag eftermiddag, hvor den sidste aftale med det danske kabinepersonale faldt på plads.

Men den får vi ikke. I stedet får vi en overfladisk beskrivelse af forhandlingerne med detaljer om spartanske mødelokaler til forhandlingsdelegationerne. Oplysninger som kom frem allerede få dage efter at aftalerne med fagforeningerne kom i hus.

Dansk teknokrat
Som et lille kuriosum er det sjovt at bemærke forskellen i den danske og den svenske historieskrivning, når det kommer til beskrivelsen af danske Jørgen Lindegaards fem år som koncernchef i SAS. Forfatterne bag ”Den skandinaviske drøm – en rejse uden mål” har talt med Jørgen Lindegaard, der får lejlighed til at tegne et billede af sig selv som helten, der forsøgte at fravriste fagforeningerne deres magt over SAS, men til sidst måtte give op. Hvis bare Lindegaard havde fået sin vilje tilbage i 2005, så ville SAS ikke have stået og stirret ned i afgrunden i november 2012. Det synes at være en af bogens delpointer.

I den svenske journalist Richard Björnelids bog ”SAS – kunsten at sænke et flyselskab” fremstilles Jørgen Lindegaard derimod som en dansk teknokrat uden visioner og uden kendskab til luftfart. En teknokrat, som med sin meget firkantede og konfrontatoriske stil skræmte dygtige (svenske) mellemledere væk og forværrede forholdet til medarbejderne.

Singlen kan købes for 40 kroner på blandt andet iTunes. Og til den pris er ”Den skandinaviske drøm – en rejse uden mål” – på trods af de anførte mangler – en fornuftig og læsværdig fortælling til at udfylde et par timer på terrassen, i flyet eller foran pejsen.

Jakob Ussing og Søren Springborg: ”Den skandinaviske drøm – en rejse uden mål”. Berlingske Media Forlag og People’s Press. 2013.

Foran SAS-huset i Københavns Lufthavn kunne koncernchef Rickard Gustafson mandag den 19. november kl. 15.30 fortælle den skandinaviske verdenspresse, at SAS nu havde indgået aftaler meddet flyvende personales i alt otte fagforeninger.