Stockholm Arlandas kontroltårn. (PR-foto)

Arlanda først i Europa med nyt landingskoncept

Kortere indflyvninger, flere ankomster i timen og mindre CO2-udledning. Det er fordele, som man hos Stockholm Arlanda Lufthavn ser med et nyt landingskoncept, der hævdes indført som de første i Europa.

Flere fly kan nu lande hver time i Stockholm Arlanda – i hvert fald i teorien. Således lyder det fra Swedavia og Luftfartsverket (den svenske luftfartsstyrelse, red.), at man som de første i Europa har introduceret en løsning kaldet Established on RNP (EoR, red.).

Det gør det muligt for fly at flyve mere kurvede indflyvninger, når de skal lande i lufthavnen, og konceptet er et afgørende skridt for at udvide kapaciteten i lufthavnen, lyder det.

”For os er det naturligvis glædeligt, at Swedavia bliver de første i Europa til at anvende det nye koncept for håndtering af ankomster. At muliggøre mere kurvede indflyvninger er også den mest effektive måde at støtte flyselskaberne i deres omstillingsarbejde på – ud over at lette den øgede anvendelse af bæredygtigt flybrændstof (SAF),” siger Susanne Norman, driftsdirektør hos Swedavia.

Skal reducere udledningen
Som Norman påpeger, er det ikke kun det øgede antal landinger i timen, som er en fordel. EoR kan således også bidrage til at nedbringe udledningen af drivhusgasser for både flyene på den nye type indflyvning og for fly, der benytter den almindelige instrumentlandingsprocedure, ILS.

Det skyldes, at færre fly skal benytte den bane, der er afsat til ankomster, hvilket reducerer køen til denne bane. For at kunne flyve kurvede indflyvninger skal flyselskaberne dog have en særlig tilladelse fra deres nationale luftfartsmyndighed.

”Moderniseringen af luftrummet, som Luftfartsverket foretager, viser, hvordan flyvekontrol kan bidrage til at reducere luftfartens miljøpåvirkning. Trafikafviklingen ind mod Stockholm Arlanda Lufthavn bliver mere effektiv i myldretiden, og ankommende fly får kortere flyveruter med reducerede emissioner,” siger Anna Granberg, driftsdirektør hos Luftfartsverket.

Fra de store skandinaviske flyselskaber SAS og Norwegian lyder det, at man er glade for, at EoR bliver en mulighed. De ser ligesom Swedavia og Luftfartsverket, at det kommer til at gøre indflyvningen mere effektiv og brændstofbesparende.

Kræver særligt udstyr og trænede piloter
For at kunne gøre brug af EoR skal fly udstyres med særligt udstyr, og piloterne skal være trænet og have særlig tilladelse fra deres nationale luftfartsmyndigheder til at benytte metoden.

Selvom Stockholm Arlanda ifølge Swedavia og Luftfartsverket er den første lufthavn i Europa til at tage EoR i brug, så er der også andre lufthavne i Europa, som benytter RNP-teknologien.

Den gør man også brug af i Vágar Lufthavn på Færøerne for at hjælpe fly med det påkrævede udstyr rundt om fjeldet, som omgiver lufthavnen. Den østrigske Innsbruck-lufthavn har også benyttet RNP-procedurer i flere år, så fly kan finde vej mellem Alperne.

Established on RNP blev først offentliggjort af ICAO i november 2018 for netop at reducere separationskravet mellem parallelle landingsbaner og reducere støj, emissioner og den tilbagelagte flyvedistance. EoR benyttes eksempelvis allerede i Denver International Airport og i Calgary International Airport i Canada.

 

Relaterede artikler:

Fjernet passagerafgift var ikke nok

Ny avanceret indflyvning på Færøerne

SAS får godkendelse af RNP-landinger på Færøerne