Stockholm Arlanda og Beijing Capital International Airport indgår et tæt “søsterskab“. Arlanda er i forvejen en “kina-venlig“ lufthavn.
Stockholm Arlanda-lufthavnen kunne sidste år kalde sig selv for en såkaldt kina-venlig lufthavn. En titel som kun er ganske få lufthavne forundt og som Københavns Lufthavn eksempelvis ikke kan smykke sig med.
Og nu udvides det svensk-kinesiske samarbejde i form af en ”søsterskabsaftale” mellem Stockholm Arlanda og Beijing Capital International Airport. Det nye ”søsterskab” omfatter udveksling af viden om forretningsdrift, ejendomsudvikling og bæredygtighed. Her er kineserne meget interesseret i Arlandas miljøresultater.
”Vi er glade for at uddybe vores gode relationer til Kina. Det er at opfylde behovene for det hastigt voksende antal rejsende til og fra Sverige. Det gør vi blandt andet gennem milliardinvesteringer i Arlandas terminaludvikling i de kommende år,” siger Kjell-Åke Westin, direktør for Stockholm Arlanda Lufthavn.
Ti gange hurtigere
Arlanda er den eneste skandinaviske lufthavn, som det statsejede Air China flyver til og flytrafikken mellem Kina og Sverige har oplevet meget stærk vækst. Siden 2000 er antallet af rejsende mellem Stockholm og Beijing vokset ti gange hurtigere end resten af den internationale trafik på Arlanda. Desuden er antallet af kinesiske besøgende i Sverige i 2015 vokset med 28 procent i forhold til året før.
I september sidste år indviede SAS sin nye direkte rute mellem Stockholm og Hong Kong. For at byde velkommen til det stigende antal kinesiske besøgende blev Arlanda samtidig en såkaldt “kinesiskvenlig lufthavn”. Det betyder hjemmesider og skilte på kinesisk og mere kinesisk udvalg i butikker og restauranter i lufthavnen.
Karl Wistrand, direktør for den svenske lufthavnsoperatør Swedavia og Liu Xuesong direktør for den kinesiske lufthavnsoperatør CAH underskriver samarbejdsaftalen.