I alt 12 fly til en samlet værdi af 2,4 milliarder kroner kan ikke blive leveret til Iran Air som følge af USA´s nylige exit fra atomaftalen.
Den 16. maj 2017 var en stor dag for Iran Air og den italiensk-franske flyproducent ATR Aircraft. På denne dag blev de første fire af i alt 20 ATR72-600 leveret fra fabrikken i Toulouse til det iranske flyselskab.
De fire fly var en del af en samlet ordre på 20 fly, der blev afgivet i februar 2017, og listeprisen for de 20 fly var på 540 millioner euro, eller hvad der svarer til lidt mere end fire milliarder danske kroner.
Samlet har Iran Air fået leveret otte fly, men de resterende 12 fly må det iranske flyselskab kigge langt efter. For i begyndelsen af maj besluttede USA´s præsident Donald Trump, at USA skulle trække sig ud af den atomaftale med Iran, der blev indgået af en række nationer i sommeren 2015. Dermed er de handelsmæssige sanktioner mod Iran atter trådt i kraft.
Det betyder, at ATR Aircraft ikke vil kunne levere de resterende 12 fly, da flyene indeholder komponenter fra en række amerikanske underleverandører, der således bliver nødt til at følge Donald Trumps beslutning.
Ifølge det franske medie LaTribune.fr vil iranerne gerne tage levering af flyene, “men ATR vil ikke løbe risikoen for at lægge sig ud med de amerikanske myndigheder og udsætte vores aktionærer Leonardo og Airbus for amerikanske sanktioner,” siger koncernchef Christian Scherer.
Tre måneders frist
I 2018 forventer ATR Aircraft at skulle levere i alt 80 fly, hvoraf alene 12 er til den store iranske kunde. Så det rammer flyproducenten ganske voldsomt.
Ifølge ATR-koncernchefen er seks fly i gang med at blive samlet, mens de øvrige er ved at blive tilpasset de særlige krav fra Iran Air i forhold til trykkabinen, da flyene skal benyttes i bjergrige områder.
I øjeblikket forsøger ATR Aircraft at få de amerikanske myndigheder til at lave en særlig undtagelse, så ATR-flyene kan blive leveret, men hos flyproducenten er der ikke den store tro på, at det kan lykkes.
“Amerikanerne har stillet en tre måneders periode i udsigt (fra maj til august, red.), til virksomhederne til at færdiggøre de varer og ordrer, der allerede var i produktion. For luftfartsindustrien er denne tre måneders periode latterlig kort,” siger Christian Scherer.
ATR Aircraft er ejet af franske Airbus og italienske Leonado og har siden 1981 solgt næsten 1.700 fly og har flere end 200 operatører i over 100 lande i verden.
Relaterede artikler:
Store flyordrer i fare efter USA-exit fra atomaftale
Boeing lander iransk kæmpeordre
Iran Airs vanvidsindkøb fortsætter