Atter brug for piloter

Spies-koncernens eget flyselskab, Thomas Cook Airlines Scandinavia, får til foråret en Airbus 330-300 med plads til 403 passagerer. Rejsekoncernens udvidelse af flåden betyder, at flyselskabet vil ansætte 18 nye piloter. Seks af piloterne får base i Danmark. Også andre flyselskaber ansætter piloter.

Skal der hyres eller fyres piloter?

Svaret på det spørgsmål afhænger i høj grad af hvilket luftfartsselskab, der er tale om. Sikkert er i hvert fald, at der er et konstant bevægelse i markedet afhængig af selskabernes strategi og succes til at gennemføre den.

En række luftfartsselskaber har annonceret spareprogrammer, der også vil ramme pilotkorpset, og finske Blue1 har netop opsagt en række piloter.

Til gengæld vil British Airways rekruttere ikke færre end 800 nye piloter over de kommende år, herunder også fra konkurrerende luftfartsselskaber og fra det britiske flyvevåben.

Også SAS har indledt det første større rekrutteringsprogram for piloter, hvor der skal ansættes omkring80 nye piloter.

Og nu melder Spies-koncernens luftfartsselskab sig i køen afselskaber, der rekrutterer piloter. Det erThomas Cook Airlines Scandinavia, der vinteren over øger passagerkapaciteten medomkring 18 %. Derfor indlejer selskabet en Boeing 757 med plads til 235 passager og en Airbus 330-200 med plads til 323 gæster.

Når disse fly i foråret 2012 leveres tilbage til selskabets engelske søsterselskab, erstattes de af en Airbus 330-300 med plads til 403 passager. Udvidelsen af flåden betyder, at flyselskabet nu skal ansætte 18 piloter, så selskabet fremover vil beskæftige 220 piloter.

Ansættelserne sker kort tid efter, at man har tilknyttet yderligere seks teknikere til vedligeholdelse af A320/321-fly i København.

“Piloterne vil fordele sig med syv i Sverige, seks i Danmark og fem i Norge. Det er vores håb, at vi kan finde nye kolleger, der allerede er klar til at flyve Airbus-fly,“ siger direktør i Thomas Cook Airlines, Torben Østergaard, der også får brug for endnu flere kabineansatte.

Flyflåden vil den kommende vinter bestå af 14 fly – otte Airbus 320/321-fly, fem langdistancefly af typen Airbus 330 samt et Boeing 757-fly. Det sidste fly stationeres på De Kanariske Øer og skal flyve til mindre lufthavne i Nordsverige og Finland, mens Airbus 330-flyet skal flyve oversøisk fra Norden tilCaribien og Det Fjerne Østen. Alene til Thailand bliver der til vinter 14 ugentlige afgange.

Thomas Cook Airlines Scandinavia er Nordens største charterflyselskab og har hovedkontor i Københavns Lufthavn i Dragør. Selskabet beskæftiger ca. 1.000 ansatte i de nordiske lande samt i Spanien og selskabet flyver fra Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Flyselskabet er en del af Thomas Cook Northern Europe medrejsearrangørerne Ving,Spies og Tjäreborg samt hotelselskabet Resorts & Hotels. Thomas Cook Northern Europe sælger omkring1,4 millioner rejser om året i de nordiske lande.