Norwegian måtte i løbet af mandagen tilkalde to portugisiske langdistancefly for at få trafikprogrammet til at hænge sammen, da uheldsflyet fra Bangkok mandag eftermiddag blev kørt i hangar.
Norwegians Dreamliner-fly, der i søndags var udsat for en brændstoflækage i Bangkok, ankom mandag formiddag til lufthavnen i Oslo. Herefter påbegyndte flyet straks en positioneringsflyvning til Stockholm-Arlanda, hvor det efter landing skulle gennemgå nogle tekniske undersøgelser af medarbejdere fra Boeing samt Nayak Aircraft Services, der varetager det tekniske vedligehold på vegne af Boeing.
Flyet er Norwegian første Dreamliner-fly med registreringen EI-LNA. Flyet blev leveret til det norske lavprisflyselskab i juni måned sidste år og har indtil videre været det mest driftsstabile.
Men med EI-LNA i hangar har Norwegian atter været nødt til at indleje to fly med besætninger fra de to portugisiske flyselskaber, der igennem det seneste halve år har været flittige gæster i de skandinaviske lufthavne.
Mandag eftermiddag afgik et Hifly Airbus A330-200 (CS-TFZ) fly fra Bruxelles med kurs mod Stockholm Arlanda-lufthavnen. Her blev flyet indsat i rute på flight DY7005 fra Stockholm til New York-JFK på vegne af Norwegian. Men returflyvningen mandag fra New York til Stockholm er indtil videre udsat i over 15 timer, da Hifly ikke har en ny udvhilet besætning i New York.
Et Boeing 777-200 fly (CS-TFM) fra euroAtlantic Airways blev tilsvarende mandag eftermiddag fløjet fra lufthavnen i Lissabon og op til Stockholm. Her skal det gennemføre flyvningen fra Stockholm til Bangkok tirsdag eftermiddag.
Norwegians øvrige to Dreamlinere var i rute i løbet af mandagen – dog ikke uden forsinkelser. EI-LNC fløj fra Oslo til Bangkok mandag eftermiddag kl. 15.45 og var således halvanden time forsinket ved afgangen. Årsagen var, at flyet først skulle flyttes fra Stockholm. Mandag eftermiddag satte EI-LNB kursen mod Fort Lauderdale fra Københavns Lufthavn. Her var der afgang kl. 16.20, hvilket var en time og 15 minutter efter fartplanen. Forsinkelsen forårsaget af, at man afventede, at de sidste besætningsmedlemmer skulle flyves ind til København.
Portugisiske redningsmænd
De to portugisiske flyselskaber Hifly og euroAtlantic Airways er specialiseret i de såkaldte wetlease-operationer, hvor der udlejes fly og besætninger på adhoc-basis eller gennem en længere periode.
Flyselskaberne har således i mange tilfælde ageret som akutte redningsmænd, når det brændte på hos Norwegian. Hifly startede Norwegians langdistanceruter op med to fly, da Dreamlinerne var forsinkede ved leveringen. Sidenhen er euroAtlantic kommet til som sekundær leverandør.
Hifly, der har base i Lissabon, har 11 langdistancefly fra Airbus. Det er tale om versionerne A330-200/300 samt A340-300/500/600. Gennemsnitsalderen på flyene er lidt mere end 14 år, således at det er en relativ ung flyflåde i forhold til et flyselskab af denne type. A340-600 flyet har gennemført en del operationer for Norwegian på ruterne til Bangkok. Flyet er konfigureret med 308 sæder, hvoraf 45 er i en Business Class-sektion, 38 i en mellemklasse samt med plads til 225 passagerer på Economy Class.
EuroAtlantic Airways hører også hjemme i Lissabon, men i modsætning til Hifly er det fly fra amerikanske Boeing, der dominerer flåden. Hifly råder over fem langdistancefly, heraf fire Boeing 767-300ER samt et fly af typen Boeing 777-200ER. Det er sidstnævnte fly med 323 sæder, heraf 30 på Business Class, der ofte har fløjet for Norwegian. Boeing 767-flyene fra euroAtlantic råder blot over 250 til 316 sæder afhængig af version, men her er der blot 16 Business Class-sæder på hvert fly. Da Norwegian tilbyder 32 Premium-sæder ud af samlet 291 sæder på Dreamliner-flyene, er Boeing 777´eren bedst egnet til at vikariere på de udsolgte afgange.
Flyene fra euroAtlantic Airways har en gennemsnitsalder på 20 år, så det er en noget anderledes passageroplevelse end ombord på Norwegians Dreamliner-fly.
Foto: Fly fra euroAtlantic Airways vikarierer ofte for Norwegian på langdistanceruterne.