Britiske Flybe reserverede landingstilladelser til flere danske indenrigsruter, men gjorde aldrig alvor af indenrigsplanerne.

Atter Q400-fly hos SAS

Knap ni år efter at flytypen blev smidt på porten af SAS efter tre dramatiske landinger, tager en underleverandør den i brug til sin SAS-produktion.

Når man siger SAS og Q400 i samme sætning, så løber det formentlig koldt ned af ryggen på de fleste SAS-ansatte med mere end ni års ansættelse på bagen, ligesom mange andre med interesse for dansk og skandinavisk luftfart får nervøse trækninger og tænker tilbage på de dramatiske dage i efteråret 2007, hvor SAS’ Bombardier Dash-8 Q400-fly var hovedpersonerne i noget nær et mareridt for det skandinaviske flyselskab. Hele tre gange resulterede problemer med landingsstellet i dramatiske landinger.

Til sidst trak daværende koncerndriftsdirektør John Dueholm stikket og beordrede alle SAS’ 27 Q400-fly sat på jorden. Flytypen måtte aldrig komme i luften igen i SAS-regi.

Det gør den imidlertid i næste måned – næsten ni år senere. Det bliver dog ikke som et af SAS’ egne fly på SAS’ driftstilladelse og med SAS-besætning. Det er nemlig underleverandøren Flybe, der bringer den forkætrede flytype tilbage til SAS-produktionen.

Verdens største operatør
Det britiske regionalflyselskab opererer fem ATR72-600 turbopropfly for SAS, men har i juni måned brug for reservekapacitet på grund af vedligehold. Og derfor sættes et enkelt Q400-fly ind på nogle af de ruter, som Flybe betjener for SAS. Flybe er verdens største operatør af Q400-fly, som selskabet har 52 af og yderligere 17 på vej.

Flyet vil være i Flybe’s farver og primært arbejde på ruter fra Stockholm Arlanda til destinationer i Sverige og Finland. Det konkrete fly er bygget i 2008. Det vil sige efter at problemerne med landingsstellet var identificeret og udbedret.

Gnister efter sig
SAS’ Q400-mareridt i efteråret 2007 startede søndag den 9. september, da et Q400-fly med registreringen LN-RDK nødlandede i Aalborg Lufthavn og landingsstellet kollapsede. Kun tre dage efter gentog situationen sig en sen aften i Vilnius i Litauen med LN-RDS.

Efter en grundig inspektion af flyene satte SAS dem på vingerne igen den 4. oktober. Men den 27. oktober 2007 var den gal igen, da Q400-flyet LN-RDI med rutenummer SK2867 fra Bergen kl. 16.55 landede i Københavns Lufthavn. Understellet kollapsede og flyet kurede hen ad banen med gnister efter sig. Dagen efter meddelte SAS, at flyene aldrig kom i luften igen i SAS’ farver.

Flytypen flyver i bedste velgående hos mange andre flyselskaber inklusiv det tidligere SAS-datterselskab Widerøe. Mange af de eksemplarer, som fløj for SAS, er i sving den dag i dag hos andre selskaber.

 

 

Relaterede artikler:

SAS’ problemfly flyver stadig

Q400 igen i danske lufthavne

Tog fem år at slippe af med ulykkesfly