BA-ejer truer med at vende Heathrow ryggen

International Airlines Group, der ejer British Airways, frygter at udbygningen af London Heathrow vil betyde højere afgifter. IAG truer med at vende Heathrow ryggen og satse mere på andre lufthavne.

I skal ikke tage os og vores trafikvækst for givet. Vi kan sagtens finde på at fokusere på andre lufthavne i vores vækstplaner. Det er den kontante melding fra International Airlines Group (IAG) til den britiske regering i forbindelse med diskussionerne om en udvidelse af London Heathrow-lufthavnen med en tredje landingsbane og en ny terminal.

IAG ejer den suverænt største bruger af Heathrow – British Airways. Og derfor er udmeldingen ekstra bemærkelsesværdig. Lufthavnen er British Airways’ primære trafikknudepunkt. Sådan vil det nok fortsat være. Men IAG som helhed kan sagtens lægge mere vægt på de lufthavne, som er trafikknudepunkter for koncernens andre flyselskaber.

”Heathrow er ikke IAG’s eneste trafikknudepunkt. Vi kan sagtens udvikle vores trafik via Madrid, som har overskudskapacitet, og Dublin, hvor der er planer om en effektiv anden landingsbane,” understreger IAG’s koncernchef, Willie Walsh, med henvisning til de to lufthavne, som er knudepunkter for IAG-selskaberne Iberia og Aer Lingus.

Største bidragsyder
IAG frygter at udvidelsen af London Heathrow for knap 200 mia. kroner vil betyde højere lufthavnsafgifter. En ekstraregning, som IAG kommer til at blive største bidragyder til. Willie Walsh vurderer, at afgifterne vil blive fordoblet.

Han peger på, at selve udgifterne til den tredje landingsbane kun vil udgøre en procent af de samlede udgifter. De øvrige 99 procent vil være udgifter til anlæggelsen af en ny sjette passagerterminal, etablering af en undergrundstogbane og et parkeringshus til omkring otte milliarder kroner.

”Vi vil ikke betale for det og vi vil helt sikkert ikke betale forud for etableringen af ny infrastruktur. Hvorfor skulle IAG’s kunder betale i dag for morgendagens kunder? Nogle vil måske mene, at vi ikke har andre muligheder. Men det har vi faktisk,” understreger Willie Walsh.

Omdiskuteret landingsbane
IAG kan glæde sig over, at der kommer til at gå yderligere seks måneder inden det bliver besluttet, om Heathrow skal have den omdiskuterede tredje landingsbane, eller om London Gatwick i stedet skal udvides fra en til to landingsbaner.

Det var meldingen i sidste uge fra den britiske regering. En kommission anbefalede i juli at anlægge den tredje landingsbane i London Heathrow.