(Foto: Morten Lund Madsen)

Bekymring over terminallukning i CPH

Lukningen af indenrigsterminalen i Københavns Lufthavn bliver en udfordring for de små provinslufthavne, mener en lufthavnsdirektør, der hver dag får henvendelser fra bekymrede rejsende.

Den 1. april lukker Københavns Lufthavn Terminal 1, hvor indenrigsflyene i dag afgår fra. Det betyder, at indenrigspassagerer skal igennem den sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3, som udenrigspassagererne også benytter. Samtidig kommer indenrigs- og udenrigsfly til at holde ved siden af hinanden ved gates i alle lufthavnens fingre. Noget der vil give længere gåafstande end i dag, hvor der er ganske kort fra indgangsdøren til Terminal 1 og ud til de nærmeste gates.

Udsigten til at dele sikkerhedskontrol med de udenrigsrejsende og få længere ud til flyet vækker bekymring hos mange indenrigsrejsende.

”Der går ikke en dag uden at folk spørger os, om ikke det er blevet droppet igen,” fortæller direktør for Bornholms Lufthavn, Christina Dideriksen, til CHECK-IN.dk.

Hun er ikke i tvivl om at lukningen får betydning i den anden ende – hos provinslufthavnene.

”Lukningen af Terminal 1 bliver en udfordring for os små lufthavne. Det kommer vi til at skulle formidle til kunderne, så de ved hvad det kommer til at betyde,” siger Christina Dideriksen.

Sammen med flyselskaberne
I Københavns Lufthavn er man opmærksom på, at det kommer til at kræve en indsats, at få informeret indenrigspassagererne om ændringerne og den nye vej ud til flyene. For indgangen til Terminal 1 og sikkerhedskontrollen i terminalen forsvinder helt.

”Inden længe vil vi begynde at informere om konsekvenserne af ændringerne,” forklarer Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, til CHECK-IN.dk.

Lufthavnen vil desuden forsøge at involvere de luftfartsselskaber, som betjener de danske indenrigsruter.

”Vi lægger op til at gøre det her sammen med flyselskaber ved blandt andet at tilbyde dem gratis informationsmateriale, som de kan dele ud til passagererne,” forklarer Søren Hedegaard Nielsen.

Hvert år flyver omkring 1,5 millioner indenrigspassagerer til eller fra Københavns Lufthavn.

Hæver afgifterne
Samtidig med nedlægningen af indenrigsterminalen, så hæver Københavns Lufthavn afgifterne for indenrigspassagerer, så de over en toårig periode kommer op på niveau med hvad lufthavnen opkræver fra flyselskaberne for udenrigspassagerer.

Danish Air Transport, Alsie Express, SAS og Norwegian betjener i dag de danske indenrigsruter fra Københavns Lufthavn. Fra 2. marts forventer det nystiftede selskab Es-Air at flyve mellem Esbjerg og København.

Indgangen til Terminal 1. Foto: Morten Lund Madsen.