- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Beordrer øjeblikkelig undersøgelse af PW4000-motorer

De amerikanske myndigheder har påbudt. at omkring 125 Boeing 777-fly skal gennemgå en termografisk inspektion af flyenes fanblade i motorerne af fabrikatet Pratt & Whitney PW4000-112.

Som ventet har de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), der er ansvarlig for certificeringen af amerikanskproducerede fly, krævet at der bliver foretaget øjeblikkelige inspektioner af Pratt & Whitney PW4000-motorer på baggrund af lørdagens motorhavari på UA328 kort efter starten fra Denver International Airport.

Sent tirsdag aften udsendte FAA en såkaldt en EAD-note (Emergency Airworthiness Directive), der påbyder amerikanske flyselskaber med fly, der er godkendt med PW4000-motorer, øjeblikkeligt at inspicere disse, før de kan komme i luften igen.

“Efter at have gennemgået de tilgængelige data og overvejet andre sikkerhedsfaktorer, besluttede FAA, at operatører skal foretage en termisk akustisk billedinspektion (TAI) af de store titaniumfanblade placeret foran på hver motor. TAI-teknologi kan registrere revner på de hule fanblades indvendige overflader eller i områder, der ikke kan ses under visuel inspektion,” hedder det i en meddelelse fra FAA.

FAA skriver i den pågældende EAD-note, at den mistænkte metaltræthed “sandsynligvis eksisterer eller udvikles i andre produkter af samme type design.”

5.500 fanblade skal undersøges hos motorproducent
Hidtil har der været krav om, at motorerne skal gennemgå en tilsvarende inspektion for hver 6.500 flight cycles, hvor en cycle er defineret som én takeoff og landing.

FAA understreger, at at man løbende vil evaluere de tilbagemeldinger, der kommer fra flyselskaberne, efterhånden som flyene bliver inspiceret, og her kan der blive tale om at ændre intervallet til færre operationer, før flymotorerne atter skal undersøges.

Pratt & Whitney skriver i en pressemeddelelse, at der er tale om cirka 125 fly med motorvarianten PW4000-112, og at flyselskaberne skal sende samtlige 22 fanblade fra hver motor til Pratt & Whitney, der herefter vil gennemføre den krævede inspektion. Det er således en operation, hvor 5.500 fanblade skal undersøges.

69 aktive fly tages ud af drift
Vanen tro deler FAA informationerne med andre landes luftfartsmyndigheder, og en EAD-note udstedt af FAA bliver automatisk fulgt af luftfartsmyndigheder over hele verden.

Boeing har tidligere meddelt, at der i dag er 128 Boeing 777-fly med PW4000-motorvarianten registreret hos flyselskaber over hele verden, hvoraf 69 var aktive på tidspunktet for hændelsen med United Airlines-flyet. United Airlines er eneste amerikanske flyselskab med PW4000-motorer, og herudover er der Japan Airlines, ANA All Nippon Airways, Asiana, Korean Air Lines og Jin Air.

Flyselskaber som Alitalia, Air France, KLM, British Airways og Emirates har GE Aviation-motorer på deres Boeing 777-200, mens eksempelvis American Airlines, Cathay Pacific og Thai Airways benytter Rolls-Royce Trent-motorer.

 

Relaterede artikler:

128 Boeing 777-fly midlertidigt på jorden

Søsterfly havde tilsvarende motorproblemer

Nyt motorhavari på A220-fly