United Airlines UA328 med brand i højre motor. (Foto: Hayden Smith | Speedbird5280 Instagram)

Søsterfly havde tilsvarende motorproblemer

Et motorhavari på en Boeing 777-200 fra United under en flyvning fra Denver til Honolulu har mange ligheder med en tilsvarende hændelse for to år siden med søsterflyet. Boeing anbefaler, at 128 fly midlertidigt tages ud af drift.

Et ganske opsigtsvækkende motorhavari fandt sted lørdag eftermiddag på en United Airlines-flyvning fra Denver til Honolulu på Hawaii.

En Boeing 777-200 med 231 passagerer og 10 besætningsmedlemmer ombord lettede som rutenummer UA328 fra Denver International Airport kl. 13.04 lokal tid, og under udflyvningen fra lufthavnens bane 25 opstod et problem med højre motor af typen Pratt & Whitney 4077. Dele af motoren havde revet sig løs, og piloterne udsendte “mayday” og anmodede om at returnere til lufthavnen.

Flyet landede 23 minutter efter starten på bane 26 i lufthavnen, hvorefter brand- og redningskøretøjer undersøgte flyet, da det var standset for enden af landingsbanen. Her blev det konstateret, at der var brand i højre motor, som efterfølgende blev slukket.

Efterfølgende blev flyet trukket væk fra landingsbanen og til en standplads væk fra terminalområdet, hvor passagererne derefter kunne forlade flyet og med busser blive transporteret tilbage til terminalen.

Der var ingen af passagererne, der havde lidt overlast, rapporterer The Aviation Herald. Heller ikke på landjorden var der rapporter om tilskadekomne efter at store dele fra motoren var faldet ned i et villakvarter i forstaden Broomfield.

Motorhavari i søsterfly
Flyet, der var involveret i den spektakulære hændelse, som flere passagerer har foreviget på video, har registreringen N772UA og er et 26 år gammelt fly, der blev leveret til det amerikanske Star Alliance-flyselskab i efteråret 1995.

Søsterflyet med registreringen N773UA var for to år siden involveret i en hændelse, der minder meget om Denver-motorhavariet, uden at det udviklede sig så dramatisk.

Her var der tale om rutenummer UA1175 fra San Francisco til Honolulu, hvor et fanblad knækkede, og motorskjoldet på højre motor rev sig løs omkring 40 minutter før landingen i Honolulu-Daniel K. Inouye International Airport. Her kunne passagerer også rapportere om et høj brag og efterfølgende røgudvikling, som det også havde været tilfældet med Denver-flyet.

I hændelsen fra 2018 var det et defekt turbineblad der var årsag til motorhavariet. De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA og havarikommissionen NTSB skal nu undersøge, hvad der var årsagen til det nye havari i Pratt & Whitney-flymotoren.

128 fly tages ud af drift
Sent søndag aften valgte Boeing at udsende en meddelelse til alle globale operatører af Boeing 777 med Pratt & Whitney 4000-112-motorer om at indstille flyvningerne indtil videre.

Der er tale om 69 fly, der i øjeblikket er operative samt 59, der i øjeblikket befinder sig i langtidsopbevaring som følge af COVID-19-pandemien.

Anbefalingen fra Boeing kom i kølvandet på, at luftfartsmyndighederne i USA og Japan midlertidigt havde udstedt forbud mod flytypen med den specifikke motor, indtil flyene var blevet inspiceret.

 

 

Relaterede artikler:

A380-motorhavari kunne være endt i katastrofe

Nyt motorhavari på A220-fly

Alvorligt motorhavari på Thai-fly