En Airbus A220-300 fra airBaltic. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Nyt motorhavari på A220-fly

En Airbus A220 fra airBaltic måtte onsdag sikkerhedslande i Bordeaux på grund af en pludselig motorfejl. Det er fjerde A220-hændelse af denne type på knap et halvt år.

Amerikanske Pratt & Whitney fortsætter med at have problemer med sine flymotorer. I løbet af sidste halvår i 2019 opstod hændelser med tre forskellige Airbus A220-300 fra SWISS, hvor en fejl på motoren tvang flyene til en sikkerhedslanding.

Nu er turen kommet til airBaltic, der onsdag morgen havde et lignende motorhavari med en Airbus A220-300 med Pratt & Whitney-motorer. Flyet var af sted på rute BT677 fra Riga i Letland til Malaga i Spanien. Det lå i 39.000 fods højde (11.890 meter, red.) cirka 80 nautiske mil (150 kilometer, red.) syd for franske Bordeaux, da flyets venstre PW1521G-motor fik en fejl. Motoren blev straks slukket. Det skriver The Aviation Herald.

Piloterne på A220-flyet, der havde registrering YL-AAU, satte herefter kursen mod den nærmeste større lufthavn, som var Bordeaux. Her landede flyet uden problemer på bane 23, cirka 25 minutter efter det havde forladt 39.000 fod.

Hændelse kategoriseret som alvorlig
AirBaltic har efterfølgende rapporteret, at flyets kaptajn slukkede den venstre motor og styrede mod Bordeaux. Et erstatningsfly blev sendt til den franske lufthavn for at tage passagererne videre til Malaga med stor forsinkelse.

Den franske havarikommission, BEA, her ligeledes rapporteret, at der opstod en teknisk motorfejl på A220-flyet. Det er blevet kategoriseret som en ”alvorlig hændelse”, og efterforskningen er blevet overdraget til amerikanske US NTSB (National Transportation Safety Board), da motorerne er lavet i USA.

Indtil videre råder airBaltic over i alt 22 Airbus A220-300 med yderligere 28 i ordre. Det lettiske flyselskab er blot én ud af foreløbig syv operatører af den moderne flytype.

SWISS-motorhavarier undersøges også af NTSB
US NTSB er allerede i gang med at efterforske de tre tilsvarende alvorlige hændelser i 2019 med en Airbus A220-300 fra SWISS. Den seneste fandt sted den 15. oktober, hvor flyet på grund af en motorfejl måtte sikkerhedslande i Paris-CDG på vejen fra London Heathrow til Geneve. Hændelsen betød, at det schweiziske flyselskab groundede samtlige sine 29 A220-fly i en kortere periode for at undersøge motorerne.

De to første hændelser skete inden for tre måneder op til den tredje hændelse. Den 16. september måtte A220-300-flyet returnere til Geneve efter afgang mod London Heathrow – også på grund af en motorfejl. Den 25. juli måtte en A220-300 sikkerhedslande i Paris-CDG på vejen fra Geneve til London Heathrow.

Luftfartsmyndighederne fandt, at alle tre havarier med Pratt & Whitneys PW1542G-motorer skyldtes en trin 1-rotorfejl i lavtrykskompressoren (LPC). SWISS-hændelserne afstedkom, at de canadiske luftfartsmyndigheder, Transport Canada, indførte forbehold i driften af Airbus A220-flyene. Det skete ved hjælp af en såkaldt ”Airworthiness Directive” (AD-note), hvor ydeevnen af motor N1 skal begrænses til 94 procent i en højde over 29.000 fod (8.840 meter, red.).

 

Relaterede artikler:

A220-motorfejl medfører restriktioner til flyselskaber

SWISS sætter alle A220-fly på jorden

Lufthansa præsenterer luksuskabine i Airbus A220