Besætningsmangel tvinger SAS til at bruge langdistancefly i Europa

Igennem den seneste uges tid har SAS anvendt selskabets langdistancefly på destinationer som London, Bruxelles og Milano. Det skulle angiveligt være pilotmangel på mindre flytyper, der er årsagen til kapacitetsændringen.

Hyppigt rejsende med SAS har formentlig den seneste uges tid undret sig over at se langdistanceflyet Airbus A340 på de europæiske ruter. Det store fly skal den 1. november 2010 indsættes på langdistanceruterne, men flyet er allerede til rådighed for SAS og fungerer dermed som en slags backup-fly.

De seneste dage har det store langdistancefly været anvendt på ruterne til blandt andet Bruxelles, London-Heathrow og Milano. Her anvender SAS under normale driftsforhold typisk fly af typen Airbus A321 eller MD80.

Har øget kapaciteten
Ifølge kilder i luftfartsbranchen er det mangel på piloter til de nævnte flytyper, der har tvunget SAS til at indsætte den store Airbus A340.

“Vi har tilpasset vort crew til den produktion, der var planlagt for sommerfartplanen. Men vi flyver måske lidt mere i øjeblikket end planlagt,“ udtaler Mikkel Thrane, pressechef i SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

Pressechefen bekræfter samtidig, at Airbus A340-flyet vil fortsætte med at være backup-fly frem til vinterfartplanens ikrafttræden.

Passagerer, der rejser Business Class og Economy Extra på en af de europæiske ruter, hvor flyet indsættes, får sig en særlig oplevelse og ekstra god benplads. Airbus A340-flyet har en kapacitet på 245 sæder, heraf 46 på Business Class, 28 på Economy Extra samt 171 sæder på økonomiklassen.