Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Betalingsgaranti fik Norwegian-fly i luften

Et Norwegian-fly på vej til Bangkok måtte lande i Kolkata med en syg passager, men besætningen havde ingen kontanter til at betale startafgift til den indiske lufthavn.

En flyrejse fra Oslo til Bangkok, der normalt skal vare i 11 timer, blev i mandags forlænget med seks timer. Det skete da Norwegian flight DY7201 fra Oslo måtte mellemlande i den indiske storby Kolkata (tidligere Calcutta, red.) i den indiske delstat Vestbengalen.

Undervejs mod Bangkok var en passager blevet syg, og en læge ombord på flyet vurderede, at situationen var så alvorlig, at der skulle søges nærmeste lufthavn.

Efter landingen i Kolkata blev den syge passager kørt til nærmeste hospital, men problemerne opstod, da Norwegian-flyet ville fortsætte rejsen. Lufthavnsmyndighederne krævede nemlig kontant betaling for passager- og startafgift for det store Boeing 787-8 Dreamliner-fly.

“Det er meget udsædvanligt, at en lufthavn ønsker kontant betaling. Vi har ikke kontanter i flyet, når vi er på rejse,“ siger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson til det norske TV2.

Norwegian undrede sig over, at det ikke var muligt at opnå kredit som et kendt og etableret flyselskab. Men det norske lavprisflyselskab nyder tilsyneladende ikke så stor tillid i Indien, at lufthavnsmyndighederne ville lade dem slippe uden betaling.

Redningen for Norwegian blev, at lufthavnsmyndighederne i Dubai International Airport garanterede for betalingen. Også den norske ambassade i New Delhi blev draget ind i sagen.

“Ambassaden var i direkte kontakt med Norwegian, men jeg har ikke flere oplysninger om, hvad kontakten drejede sig om,“ udtalte pressevagt Eskil Sivertsen fra det norske udenrigsministerium til tv2.no.

Seks timer i flyet
Mens forhandlingerne mellem Norwegian-besætningen og de indiske luftfartsmyndigheder stod på, måtte passagererne tilbringe hovedparten af de seks timer ombord i flyet.

Det var nemlig ikke muligt at komme ud af lufthavnen, da passagererne ikke havde visum til Indien. Samtidig var aircondition utilstrækkelige i gate-området, så passagerne valgte at opholde sig i flyet hovedparten af tiden.

Norwegian sørgede for at stille den værste sult og tørst ved at uddele de beholdning af mad og drikkevarer, som man havde ombord, og undervejs sørgede flykaptajnen for at informere passagerne om fremskridtet i forhandlingerne.