Billund ikke bekymret for Ryanair-entré i CPH

Hidtil har Billund Lufthavn været Ryanairs eneste danske base. Den vestdanske lufthavn frygter dog ikke, at det irske lavprisflyselskab til foråret etablerer base i Københavns Lufthavn.

I begyndelsen af december måned 2011 kunne Ryanair annoncere, at Billund Lufthavn fra marts måned året efter ville blive lavprisflyselskabets base nummer 48.

Det betød, at Ryanair stationerede to Boeing 737-800 fly i Billund Lufthavn og udvidede til omkring 20 ruter i sommerhalvåret. I forvejen havde Ryanair opereret en række ruter til den vestdanske lufthavn fra baser i udlandet, men med basestatus kunne det årlige antal Ryanair-passagerer blive øget fra 550.000 til omkring 800.000.

I Billund Lufthavn kunne der derfor være god grund til at frygte Ryanairs indtog i København, idet rejsende fra Sjælland også af og til benytter lavprisruterne fra Billund. Men sådan ser lufthavnen ikke på det.

“Vi er ligesom Ryanair overbevist om, at det danske marked er todelt i øst og vest, og at det er vigtigt at være til stede i begge markeder. Der vil ikke ske en synderlig kannibalisering. Der kan være fynboer, der drejer til højre i stedet for venstre, men det giver ikke anledning til de store bekymringer,“ fastslår marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn overfor CHECK-IN.dk.

Tilbagegang i 2015
Ryanairs satsning på de store europæiske lufthavne kommer dog til at betyde, at Billund Lufthavn i 2015 får en vækstpause fra det irske lavprisflyselskab.

I lufthavnene i Billund og Aarhus forventer Ryanair i 2014 at transportere 900.000 passagerer, mens estimatet for 2015 er på 840.000, hvilket svarer til en tilbagegang på 60.000 passagerer elle omtrent syv procent.

“Vi har været igennem en periode på snart 18 måneder, hvor vi ikke har fået nye flyleveringer. I mellemtiden har en del europæiske lufthavn henvendt sig til os med attraktive tilbud om at etablere nye ruter, og det har derfor været nødvendigt at fjerne kapacitet fra blandt andet Billund Lufthavn,“ fortalte Ryanairs koncernchef Michael O´Leary til CHECK-IN.dk, da han besøgte Danmark i slutningen af august måned.

Københavns Lufthavn var således en af de større europæiske lufthavne, som havde en dialog med Ryanair, hvilket har ført til en omfordeling af kapaciteten.

“Det kommer alle regionale lufthavne til at lide under. Det er ikke udelukkende fordi, at Ryanair kommer til København, at de vil skære ned på andre lufthavne, men fordi de vil ekspandere i Bruxelles, Amsterdam og nu også København. Stort set alle Ryanair-lufthavne forventes at få en lille tilbagegang i 2015, fordi Ryanair vil allokere fly i hovedlufthavnene,“ konstaterer Jesper Klausholm.

Foto: Ryanair-personale fejrede åbningen af Billund-basen i marts 2012.