Trappetårnet i Billund Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Billund Lufthavn leverer igen overskud

Efter to coronaår med et samlet underskud på en kvart milliard kroner er Billund Lufthavn tilbage med et overskud. En forværret geopolitisk situation kan dog skabe usikkerhed om fremtiden, siger bestyrelsesformanden.

Billund Lufthavn er relativt hurtigt kommet på benene igen efter en periode, hvor coronapandemien midlertidigt sendte lufthavnen til tælling. Et underskud på 179 millioner kroner i 2020 og yderligere 81 millioner kroner i 2021 skabte en ny virkelighed for den ellers bundsolide lufthavn.

I 2022 er det imidlertid lykkedes at genoprette forretningen, og det betyder, at lufthavnen kan præsentere et overskud på 22,9 millioner kroner på baggrund af en nettoomsætning på 808,8 millioner kroner, hvilket mere eller mindre er på et præpandemisk niveau.

At omsætningen er tilbage på tidligere tiders niveau, hænger sammen med en betydelig passagervækst i 2022, hvor 3.7 millioner passagerer rejste gennem den internatonale vestdanske lufthavne. Med blot 0,2 procent færre passagerer i 2022 i forhold til 2019 var genopretningen således helt på plads efter blot to år.

Resultaterne skaber da også tilfredshed hos bestyrelsesformand Clas Nylansted Andersen, der dog samtidig understreger, at en eventuel forværret geopolitisk situation er en usikkerhedsfaktor.

“Efter to vanskelige år er det tilfredsstillende igen at kunne rapportere om et overskud i 2022 – og nok så vigtigt – om et driftsmæssigt cashflow på niveau med tidligere. Det sidste er forudsætningen for, at vi kan udvikle lufthavnens betydelige potentiale. Planerne for de kommende års vækst er nedfældet, og med den opbakning vi har oplevet hos kunder, medarbejdere og ejere i en vanskelig periode, er jeg overbevist om at vi kan eksekvere på planerne,” siger han.

Vækststrategi er godt i gang
På baggrund af regnskabet er optimismen høj i Billund Lufthavn, der i 2020 investerede omkring 110 millioner kroner i en terminaludvidelse med opdateret grænsekontrol samt nye faciliteter til Naviair, der ønsker at etablere en central vestdansk flyveledelse i Billund.

Billund Airport City, som lufthavnen præsenterede grundlaget for i begyndelsen af marts 2020 – få dage før coronapandemien –  udvikler sig stadig, hvor partnerskabet med PensionDanmark om finansiering af eksempelvis hangarer, kontorfaciliteter, lagerbygninger og erhvervsdomiciler, er en del af planerne for fremtiden.

“Nu tre år efter, at vi lancerede vores vækststrategi frem mod 2040, blomstrer udviklingen, og der er stor interesse fra forskellige virksomheder om at blive en del af Billund Airport City. Samarbejdet med PensionDanmark muliggør dette i høj grad, men vi fastholder også vores egne investeringer, som vi blandt andet har gjort i vores seneste terminaludvidelse,” fortæller Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Blandt andet har Maersk Air Cargo set mulighederne i at etablere et europæisk trafikknudepunkt i Billund Lufthavn, hvor der i første omgang er placeret tre Boeing 767-fly, der skal flyve luftfragt mellem Danmark og Kina, og lufthavnen oplyser, at der er dialoger i gang med andre operatører.

 

Relaterede artikler:

Tæt på største år i Billund Lufthavn nogensinde

Billund-direktør: “Vi har belånt virksomheden”

Endnu et år i Billund Lufthavn med omvendt fortegn