Fly i Billund Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst)

Endnu et år i Billund Lufthavn med omvendt fortegn

Billund Lufthavn kom ud af 2021 med et underskud på 81,1 millioner kroner. Det var andet år i træk med minus på bundlinjen, men millionunderskuddet er reduceret fra tre til to cifre.

Før coronapandemien kunne Billund Lufthavn fast levere årlige overskud på mindst 50 millioner kroner, men 2020 og 2021 har samlet givet et tab på 260 millioner kroner.

I det seneste regnskabsår omsatte Billund Lufthavn for 350,7 millioner kroner, mens nettounderskuddet lød på 81,1 millioner kroner. Det skyldes et år, hvor der i første halvdel var relativt få passagerer gennem terminalen som følge af de mange rejserestriktioner, mens andet halvår skabte fornyet fremgang med op til 70 procent af passagererne tilbage i flyene.

“Isoleret er et stort underskud selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men Billund Lufthavn er på vej ud af historiens værste krise, og der er allerede fremgang. Sidste år så vi først lyspunkter længere ude i fremtiden. Nu er lyspunkterne her, og lufthavnen har handlet med påpasselighed og fornuft, hvilket har banet vejen ud af krisen,” siger Clas Nylandsted Andersen, bestyrelsesformand i Billund Lufthavn.

Bestyrelsesformanden advarer dog om, at forudsætningen er, at krigen i Ukraine ikke resulterer i et nyt tilbagefald.

Stærk dansk økonomi
I 2021 blev der sat rekord i lufthavnen med 77.000 tons luftfragt, og på passagersiden er der også stor tro på fremtiden. Det sidste år inden coronapandemien blev der sat rekord med over 3,7 millioner passagerer, og med 21 nye ruter i 2021 samt to nye operatører er der god grund til at tro, at den internationale vestdanske lufthavn er tilbage på vækstsporet.

“Danmark har klaret sig igennem krisen med god økonomi og højt sundhedsniveau. Det tiltrækker flyselskaberne, fordi danskerne er købelystne og har et stort opsparet rejsebehov. Det er til Billund Lufthavns fordel, for vi ligger lige i hjertet af hele Vestdanmark, hvor der er mange danske rejsende at hente, og vi har gode relationer til flyselskaberne og charterbureauerne,” lyder det fra administrerende direktør Jan Hessellund.

Lufthavnsdirektøren forklarer samtidig, at man har brugt coronakrisen til at investere i nye toldfaciliteter, nyt parkeringshus samt en opgradering af sikkerhedskontrollen for passagerer og håndbagage.

“De gennemførte investeringer har haft til formål at fjerne de flaskehalse, der var fra bilsæde til flysæde. Målet er at kunne håndtere 1.800 passagerer i timen i stedet for 1.200 passagerer i timen. Det er et arbejde, vi vil fortsætte, så vi kan vækste op til syv millioner passagerer. Investeringsniveauet vil stige i 2022, hvor vi vil fortsætte med at udbygge terminalen med en forbedret grænsekontrol for de rejsende,” understreger Jan Hessellund.

Øget gæld og reduceret egenkapital
Samlet set har coronapandemien haft et markant aftryk på lufthavnen. Antallet af fuldtidsbeskæftigede er gået fra 805 i 2019 til 564 i 2021. Det hænger dog sammen med et fald i passagertallet fra 3,7 millioner til i underkanten af 1,4 millioner.

Samtidig er gælden blev øget fra 303,4 millioner til 485,9 millioner kroner, mens egenkapitalen er reduceret fra 715,5 millioner kroner til 473,6 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Billund Lufthavn fik trecifret millionunderskud

Værste år i Billund Lufthavn siden 1991

“Vi kommer ud med et trecifret millionunderskud”