Blue1 indsætter Boeing 717 til København

Fra mandag den 6. september har det SAS-ejede finske luftfartsselskab Blue1 opgraderet flytypen på ruten mellem Helsinki og København. Der flyves nu med Boeing 717 i forhold til Avro RJ-85, hvormed sædekapaciteten øges med 37 procent.

Finnerne skal i højere grad rejse med SAS via København. Det er i hvert fald opfattelsen hos det SAS-ejede Blue1, der nu øger kapaciteten på selskabets rute mellem Helsinki og København.

Fra den 6. september har selskabet valgt at indsætte Boeing 717-fly på selskabets samtlige fire daglige afgange mellem Helsinki og København. Dermed øges sædekapaciteten med næsten 37 procent, idet Blue1 fremover kan tilbyde 115 per afgang mod hidtil 84 med Avro RJ-85-flyet.

Blue1 indsatte i efteråret 2010 den første af ni Boeing 717 i drift. Flyene har tidligere tilhørt Quantum Air (tidligere Aerolíneas de Baleares), der opstod efter udskilningen fra Spanair. Quantum Air indstillede operationerne i januar 2010.

Boeing 717 er en videreudvikling af McDonnell Douglas’ MD-80/MD-90. Da Boeing opkøbte McDonnell Douglas i 1997, blev planerne til et flydesign på typen MD-95 overtaget af Boeing. Det blev derfor til Boeing 717, men succesen udeblev, og i 2005 blev produktionen stoppet, da der kun var solgt 156 eksemplarer. Af disse 156 eksemplarer er således i alt ni beskæftiget hos Blue1 og kan fremover spottes i Københavns Lufthavn.

Blue1 åbner i øvrigt den 30. oktober en ny rute mellem Tampere og København. Den opereres af svenske Golden Air med et SAAB 2000-fly.