Et muligt udseende af business class i Boeings nye 777X-versioner. Bemærk Boeings forslag til en 2-3-2-konfiguration. Foto: Boeing

Boeing afslører kabine i ny 777X

Det nyeste langdistancefly fra Boeing er 777X, og det går på vingerne senere på året med en masse interessante opgraderinger i kabinen.

777X er Boeings seneste lancering af et nyt langdistancefly.

Flytypen kommer i to versioner, 777-8 og 777-9, og den amerikanske flyproducent har indtil videre modtaget 340 faste ordrer på flyet. Nogle af køberne inkluderer Cathay Pacific, Emirates, Qatar Airways, Lufthansa og Singapore Airlines.

Boeing har netop afsløret, hvordan flyets kabine kommer til at se ud og fungere. Kabinen vil blive mere rummelig, og så lover flyproducenten, at der vil blive mere komfortabel kabineluft samt bedre temperatur, lydkvalitet og belysning.

I business class-kabinen er det værd at bemærke en mere oplyst kabine og en ny, forskudt sædekonfiguration. Boeing har herudover arbejdet med en 2-3-2-konfiguration, hvor passagererne fortsat vil kunne nyde masser af plads og ro i de velkendte lie flat-sæder.

Vinduerne i Boeing 777X bliver forstørret i forhold til de nuværende 777-modeller for at lade mere naturligt lys komme ind – nøjagtig som man kender det fra Boeing 787 Dreamliner. Boeing har forstørret vinduerne med 16 procent, og de er placeret lidt højere på flyskroget.

Mest bestilte langdistancefly
Boeing vil være i stand til at indrette de enkelte fly efter købernes behov. Flyproducenten kan kontrollere elementer som vægge, bagagehylder, loftshøjde og belysning. Det vil således være muligt for Boeing eksempelvis at indrette forskellige loftshøjder i de fire mest almindelige klasser – first, business, premium economy og economy – på hvert enkelt fly.

Herudover arbejder Boeing med at skjule højttalerne, der vil blive integreret som en naturlig del af loftspanelerne. Væggene vil blive bedre isoleret for at mindske støj.

På economy class har Boeing bevaret en 3-4-3-konfiguration, og passagererne vil få større borde og IFE-skærme i sæderyggen. Alt i alt er der tale om flere mærkbare opgraderinger af en i forvejen populær flytype.

Economy class-kabinen i Boeings nye 777X-versioner, hvor det især er værd at bemærke de større personlige IFE-skærme og borde. Foto: Boeing

”777 fortsætter med at glæde passagererne, mens det giver penge til førende flyselskaber over hele verden,” siger Randy Tinseth, marketingchef hos Boeing Commercial Airplanes, ifølge det tyske medie Aerotelegraph.

Det er første gang nogensinde, at et langdistancefly har rundet 2.000 ordrer. Boeing har således gennem tiden i alt modtaget 2.013 ordrer på de populære versioner af Boeing 777 – inklusiv 777X. Airbus har til sammenligning fået i alt 1.736 ordrer på fly af typen Airbus A330 – herunder ordrer på de nye neo-versioner.

Boeing 777X på vingerne til sommer
Versionen Boeing 777-8 har en pris på 360,5 millioner dollar, hvilket svarer til 2,34 milliarder kroner. Flyet får plads til mellem 350 og 375 passagerer på to klasser og har en rækkevidde på 16.110 kilometer. Boeing 777-9-versionen koster 388,7 millioner dollar – svarende til 2,53 milliarder kroner – og det får plads til mellem 400 og 425 passagerer. Rækkevidden bliver 14.075 kilometer.

Til sammenligning har Boeing 777-200LR et prisskilt på 344 millioner dollar – eller 2,24 milliarder kroner – og denne model har plads til 317 passagerer. Rækkevidden er på 15.843 kilometer. Boeing 777-300ER har en pris på 361,5 millioner dollar, hvilket svarer til 2,35 milliarder kroner. Flyet kan medtage 396 passagerer og flyve op til 13.649 kilometer.

Den første flyvning med Boeing 777X er planlagt til begyndelsen af sommeren i år, og den første levering vil ske i løbet af 2020. Det mellemøstlige flyselskab Emirates er indtil videre største kunde med i alt 150 bestillinger på 777X – fordelt med 35 på 777-8 og 115 på 777-9. Lufthansa har lagt en ordre på 20 fly af versionen 777-9.

 

Relaterede artikler:

Verdens første Boeing 777 på museum

Nyt Boeing-fly nærmere jomfruflyvning

Kæmpe Boeing 777-motor testes på jumbojet

Et kig frem mod Boeing 797

Boeing forventer ny flytype på vingerne i 2025