Boeing: Dreamlinere i luften til april

Optimismen spirer hos Boeing, efter at selskabet har fået godkendt sit forslag til at løse de batteriproblemer, som i mere end to måneder har “grounded“ Boeing 787 Dreamliner-flyene.

I mere end to måneder har flere tusinde medarbejdere hos flyproducenten sandsynligvis brugt de fleste af deres vågne timer på at tænke på én ting: Hvad pokker er der galt med batterierne på Boeing 787 Dreamliner-flytypen og hvordan finder vi en løsning, der kan gøre, at flytypen kan få lov at komme på vingerne igen?

Efter en brand i et batteri ombord på et japansk Dreamliner-fly i Boston i midten af januar og røgudvikling fra et batteri i en anden japansk Dreamliner, har flytypen siden 17. januar haft et verdensomspændende flyveforbud. Det har ikke alene ramt de otte luftfartsselskaber, som i dag opererer omkring 50 Dreamlinere. Men også de selskaber, som har bestilt Dreamlinere til levering i disse måneder, og naturligvis også Boeing selv.

I sidste uge godkendte de amerikanske luftfartsmyndigheder Boeing’s forslag til en løsning af batteriproblemerne. En løsning som nu skal testes i laboratorier på jorden og ombord på et testfly. Et arbejde, som Boeing forventer, vil tage 1-2 uger.

I luften i næste måned
Myndighedsgodkendelsen har givet Boeing så meget opmuntring, at selskabet begynder at tro på, at der snart er lys for enden af tunnelen. Ron Hinderberger, Boeing vice president for 787-8 engineering, erklærer således over for Seattle Times, at de første Dreamlinere formentlig er tilbage i luften hos de otte Dreamliner-selskaber i næste måned.

Boeing har faktisk allerede testet sin løsning gennem flere uger nu, og størsteparten af de nye tests vil være gentagelse af gamle tests. Løsningen består i at indkapsle batterierne i stålbokse, så en eventuel brand i batterierne ikke breder sig. Desuden skal et titaniumsrør sørge for at eventuelle gasser, som måtte opstå ved kortslutning, røgudvikling eller en decideret brand, bliver ført direkte ud gennem et nyt hul i flyets skrog.

Et af de selskaber, som må se i øjnene, at deres nye Dreamliner-fly bliver forsinket, er Norwegian. Selskabet skulle have fået sine to første Dreamliner-fly til april og juni. Det bliver ikke tilfældet, og derfor har nordmændene indlejet to ældre Airbus A340-fly til at vikariere for Dreamlinerne på Norwegians nye langdistanceruter fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York. Ruter som åbnes i slutningen af maj og starten af juni.