- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Boeing forsøgte at undgå krav om simulatortræning

Interne e-mails fra Boeing-koncernen viser, at Boeing kæmpede for at undgå krav fra myndigheder og flyselskaber om simulatortræning, inden 737 MAX blev sat i drift.

Inden de første Boeing 737 MAX-fly blev leveret til flyselskaberne i foråret 2017, kæmpede højtstående medarbejdere hos Boeing tilsyneladende intenst for at undgå krav om simulatortræning af piloter, der skulle godkendes til den nye flytype.

Det fremgår af over 100 sider med interne e-mails og memoer fra Boeing-koncernen, som indgår i de amerikanske luftfartsmyndigheders undersøgelser af 737 MAX og processen omkring godkendelsen af flytypen, som siden fik flyveforbud efter to fatale flystyrt. Boeing har netop offentliggjort dokumenterne efter stærkt pres fra de amerikanske politikere.

Dokumenterne viser ifølge flere amerikanske medier, hvordan Boeing-medarbejdere diskuterede, hvordan de skulle undgå krav fra myndigheder og flyselskaber om simulatortræning af piloter til de nye 737 MAX-fly.

Chefpilot ville undgå simulator-krav
Ifølge CBS News skrev en teknisk chefpilot i Boeing i en e-mail den 27. marts 2017 med emnelinjen “flyveomkostninger”, at han eller hun ønskede “at understrege vigtigheden af ​​at fastholde, at der ikke kræves nogen form for simulatortræning ved overgangen fra NG til MAX” – altså fra den tidligere 737-model til de nye MAX-fly.

Desuden antydede chefpiloten, at Boeing skulle gøre alt for at stoppe de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, fra at kræve simulatortræning: “Boeing vil ikke lade det ske. Vi vil stå ansigt til ansigt med enhver regulator, der prøver at gøre det til et krav,” skrev chefpiloten.

Den samme chefpilot skrev tre måneder senere til et uidentificeret flyselskab, at det ville ”skabe en vanskelig og unødvendig træningsbyrde”, hvis det pågældende flyselskab krævede MAX-simulatortræning.

At piloter, der i forvejen var certificeret til en tidligere generation af Boeing 737, kun havde brug for et kort computerkursus for at sætte sig i cockpittet på en 737 MAX, var netop et af Boeing vigtigste salgsargumenter overfor flyselskaberne, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Simulatortræning kan koste Boeing milliarder
Boeing foretog i denne uge en kovending i forhold til selskabets tidligere holdning, og den amerikanske flyproducent anbefaler nu, at piloter gennemgår simulatortræning, før de genoptager flyvningen på ​​737 MAX, når flyveforbuddet mod flytypen på et tidspunkt ophæves.

Det kan ifølge Bloomberg betyde en ekstraregning til Boeing på anslået fem milliarder dollar (cirka 34 milliarder kroner), da Boeing forventes at skulle kompensere flyselskaberne for udgifterne til simulatortræning – netop fordi Boeing solgte flytypen på det grundlag, at der ikke var behov for simulatortræning.

Boeing-pilot: ”Flyet er designet af klovne”
De frigivne dokumenter viser også, at der blandt Boeings medarbejdere var en stærk bekymring for designet af de nye MAX-fly, inden flyene overhovedet kom på vingerne.

“Flyet er designet af klovne, som kontrolleres af aber,” skrev en Boeing-pilot i en e-mail til en kollega i 2016.

De opsigtsvækkende dokumenter truer Boeings bestræbelser på at genopbygge tilliden i offentligheden til 737 MAX, skriver Bloomberg.

Formanden for den amerikanske kongres’ undersøgelseskomité omkring Boeing og 737 MAX, den demokratiske politiker Peter Defazio, kalder de offentliggjorte e-mails for ”utroligt belastende” for Boeing.

Ifølge Peter Defazio tegner mailkorrespondancen et billede af, at Boeing var villig til at gå meget langt for at undgå at blive kigget efter i sømmene af myndigheder, piloter og offentligheden selv om ”selskabets egne medarbejdere ringede med alarmklokkerne internt”.

Boeing siger, at det fortryder indholdet i de nu offentliggjorte e-mails og memoer, og flyproducenten undskylder over for kunder og luftfartsmyndigheder.

 

Relaterede artikler:

Boeing i kovending: Simulatortræning til MAX

MAX-skandalen koster Boeing-topchef jobbet

Kabinepersonale vil ikke arbejde på MAX’en