En Boeing 737 MAX 8 fra American Airlines. Foto: PJS2005, CC 2.0

Kabinepersonale vil ikke arbejde på MAX’en

Når Boeing 737 MAX vender tilbage i drift, vil kabineansatte hos American Airlines have store betænkeligheder ved at arbejde i det ulykkesramte fly.

”Jeg kan fortælle, at jeg hver eneste dag hører fra kabineansatte, og de beder mig om ikke at få dem til at gå op i det fly igen.”

Sådan lyder det fra Lori Bassani, præsident i Association of Professional Flight Attendants, som organiserer kabinepersonalet i American Airlines. Kabinepersonalet i det amerikanske flyselskab frygter, at der kan ske flere ulykker med Boeing 737 MAX, når det atter vender tilbage på vingerne. Det skriver Dallas Morning News.

Flytypen har været groundet i hele verden siden marts i år, efter både et Lion Air- og Ethiopian Airlines-fly styrtede, hvilket kostede i alt 346 mennesker livet.

Frygter ny ulykke
Lori Bassini har også tidligere i november ytret, at de kabineansatte hos American Airlines ikke ønsker at arbejde i Boeing 737 MAX, hvis de ikke stoler på flyets sikkerhed.

”De 28.000 kabineansatte, der arbejder for American Airlines, nægter at gå om bord på et fly, der muligvis ikke er sikkert, og kræver de højest mulige sikkerhedsstandarder for at undgå endnu en tragedie,” skrev Lori Bassani i et brev sendt til Boeings koncernchef, Dennis Muilenburg, ifølge Reuters.

Mens piloter, flyselskaber og pårørende til omkomne ved flyulykkerne sagsøger Boeing for erstatning, vil fagforeningen, der organiserer kabinepersonalet i American Airlines, ikke tage del i dette. De kabineansatte, der skulle have arbejdet på Boeing 737 MAX, har haft mulighed for at fortsætte arbejdet på andre flytyper i det amerikanske flyselskab, har Lori Bassani tidligere meddelt.

Vil levere nye MAX-fly fra december
Det er fortsat uvist, hvornår luftfartsmyndighederne giver Boeing 737 MAX grønt lys til at vende tilbage i luften. I sidste uge kom det frem, at Boeing ifølge The Wall Street Journal vil genoptage leveringerne af MAX-fly til flyselskaber i december, inden flyet sandsynligvis vender tilbage i luften i 2020.

Boeing er i gang med at opdatere det såkaldte MCAS-system, der har fået skylden for de to styrt med Boeing 737 MAX. Når de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, og andre myndigheder rundt om i verden godkender opdateringen og ophæver flyveforbuddet, vil MAX-flyene igen kunne indgå i driften.

Indtil videre har mange flyselskaber valgt at fjerne Boeing 737 MAX fra tidtabellen frem til marts. Hos American Airlines er 24 MAX-fly groundet, mens selskabet har bestilling på yderligere 76 styk.

 

Relaterede artikler:

Europæisk lavprisflyselskab forbereder stor MAX-ordre

Boeing vil levere MAX-fly før endelig godkendelse

Flyselskab fjerner MAX frem til oktober 2020