Boeing i kovending: Simulatortræning til MAX

Boeing har tidligere kun anbefalet computerbaseret træning af piloter til de opdaterede MAX-fly. Nu anbefales også simulatortræning, som formentlig vil kræve ekstra tid.

Det er fortsat uvist, hvornår flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX bliver ophævet, efter at den amerikanske flyproducent har gennemført en række ændringer på den ulykkesramte flytype – heriblandt opdateringer af MAX-flyenes computersoftware.

Inden de opdaterede MAX-fly kan komme i luften igen, skal der også gennemføres træning af piloterne til flytypen. Hos Boeing har holdningen hidtil været, at det vil være tilstrækkeligt for flyselskaberne at gennemføre computerbaseret træning af selskabernes MAX-piloter, mens træning i flysimulatorer ikke skulle være nødvendigt.

Sidste år konkluderede en rapport fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, ligeledes, at piloterne kun har brug for ekstra computerbaseret træning frem for simulatortræning.

Meddelelse fra Boeing
Nu har Boeing imidlertid ændret holdning, og selskabet har udsendt en kortfattet meddelelse, hvor det anbefaler, at piloter gennemgår simulatortræning, før de genoptager flyvningen på ​​737 MAX, som har haft flyveforbud siden marts efter to flystyrt, der tilsammen kostede 346 mennesker livet.

”Sikkerhed er Boeings højeste prioritet. Offentligheden, kunder og interessenters tillid til 737 MAX er kritisk vigtig for os, og med det fokus har Boeing besluttet at anbefale MAX-simulatortræning kombineret med computerbaseret træning til alle piloter, inden MAX vender sikkert tilbage til service,” lyder det fra Boeings midlertidige koncernchef, Greg Smith, i meddelelsen.

FAA siger, at det vil overveje Boeings nye anbefalinger under træningsevalueringer af amerikanske og internationale flybesætninger sammen med myndigheder fra Canada, Europa og Brasilien

Simulatortræning kan tage ekstra tid
Hvis de amerikanske og internationale luftfartsmyndigheder i sidste ende støtter Boeings forslag, kan det betyde, at flyselskaberne skal bruge længere tid til at forberede deres besætninger på at flyve de opdaterede MAX-fly.

Hvis der udelukkende kræves computerbaseret træning vil det tage Southwest Airlines, som er Boeings største kunde til 737 MAX, én til to måneder at uddanne selskabets over 9.500 piloter til de opdaterede fly, skriver nyhedsbureauet Reuters. Southwest Airlines kan ikke oplyse, hvor lang tid ekstra det vil kræve, hvis der også skal gennemføres simulatortræning af piloterne.

Piloter har kritiseret træningsprogram
Piloterne hos American Airlines kritiserede i april sidste år Boeings foreløbige forslag til program for 737 MAX-træning for at være utilstrækkeligt.

Det daværende forslag til træningsprogram indeholdt én times iPad-kursus, men piloterne ønskede også videoer af simulatorøvelser, der viser, hvordan det såkaldte MCAS-system fungerer i forskellige nødsituationer.

Herudover opfordrede piloternes fagforening også til, at piloterne bliver simulatortrænet i situationer som dem, der forekom ved MAX-ulykkerne hos henholdsvis Lion Air og Ethiopian Airlines.

 

Relaterede artikler:

Piloter kræver bedre MAX-træning

Ny alvorlig udfordring for MAX-flyene

Boeing rådgiver om utrygge MAX-passagerer