Boeings nye superfly, 787 Dreamliner, sætter ikke blot nye standarder indenfor kabineindretning, brændstoføkonomi og miljøpåvirkning. Også rækkevidde og hurtighed tager 787’eren til nye højder sammenlignet med fly i samme kategori.
I slutningen af 2011 fløj en Boeing 787’er ikke mindre end 19.142 km i ét stræk fra Seattle på den amerikanske vestkyst til Dhaka i Bangladesh. Efter at have tanket brændstof satte flyet næsen hjemover mod Boeing-fabrikkerne i Seattle. Rundturen tog i alt 42 timer og 26 minutter.
Der er således sket meget siden Jules Verne’s fiktive opdagelsesrejsende Phileas Fogg i 1873 klarede turen jorden rundt på 80 dage.
Flyet skrev sig ind i rekordbøgerne med hele to verdensrekorder for passagerfly i vægtklassen fra 200 til 250 tons. De knap 20.000 km. var nemlig 2.241 km mere end den gamle rekord på 16.091 km, som blev sat for 10 år siden af et Airbus A330-fly. Og da der ikke eksisterede nogen rekord for hurtigste tur rundt om jorden for fly i denne vægtklasse, så var de knap 43 timer også en ny verdensrekord.
Ved en seance tirsdag i denne uge, med deltagelse af mere end 2.000 Boeing-ansatte, overrakte præsidenten for den amerikanske flyverforening, National Aeronautic Association, to certifikater til Boeing som bevis for de to verdensrekorder.
Norwegian, polske LOT og British Airways bliverblandt de nordeuropæiske flyselskaber,som kommer til atbenytte 787’eren.
Rekorden for den længste flyvning på tværs af alle flytyper indehaves fortsat af 787’erens søsterfly Boeing 777. I 2005 tilbagelagde det første eksemplar af den særlige langdistanceversion, 777-200LR (Long Range), i løbet af 22 timer og 42 minutter i alt 21.602 kilometer fra Hong Kong til London østover.